torsdag, oktober 26, 2006

At lære af sine fejl

Enhver, der gerne vil være lidt seriøs omkring sin poker, må efter hver pokersession lære at gennemse sine nøglehænder, og forsøge at lære af sine fejl.

I dag vil jeg, i detaljer, gennemgå min session fra i går. Den gik bestemt ikke godt, og jeg vil forsøge at finde ud af, om det var min egen skyld, eller om jeg bare var uheldig.

Først lige et standard overblik:

16$ STT: 24
1. 1
2. 2
3. 2

Total: 181.5$

For måneden: 546,74$

Alt i alt en dårlig dag. Men hvad gik egentlig galt?

For at finde svaret, har man brug for et program som Pokertracker eller Pokeroffice. Det er programmer, der holder styr på dine sessions, og giver dig et overblik over alle spillede hænder.

Her kan jeg også se placeringsfordelingen for de andre sit'N'go's:

4. 8
5. 2
6. 4
7. 2
8. 2
9. 1

De laveste placeringer skyldes næsten altid et "bad beat" af en eller anden slags. Hvad der her er virkelig overraskende, er det store antal af 4.pladser. Altså lige uden for pengene.

Så lad os se på, hvad der egentlig skete de otte gange, jeg røg ud på en fjerdeplads. Her vil jeg lade mig assistere af SitNGo Wizard, et program, der kan hjælpe mig med at regne min EV ud i givne situationer. EV er kort for Expected Value og giver et klart signal om mine spillede hænder kan betale sig i det lange løb, eller om de var en fejl.

OBS: Når jeg skriver fks. BB200 mener jeg, at big blind er 200, og derfor er small blind 100.

1: Intet forkert her. Jeg blev shortstacked inden boblen, og fandt desværre ikke en hånd, der kunne doble mig op. Jeg startede boblen med 1790, men en lang serie af skodhænder og aggressive modstandere, gav mig aldrig muligheden for at lave et move. Jeg røg ud på en ynkelig hånd, shortstacked i big blind, tvunget til at kalde et push.

Årsag: Uheld

2: Da boblen starter har jeg 1900. Blinds (BB) er 200/400. Normalt. Jeg får K6o på Btn og vælger naturligt (og korrekt) at pushe, da jeg er den første i potten. Bigstack kalder med JTo og rammer på floppet.

Årsag: Uheld

3: Da boblen starter har jeg godt 1000 i chips og BB er på 400. Næste hånd er jeg btn og får AKs og ryger ud. Det ser selvfølgelig surt ud, men vi skal lidt tidligere i spillet, for at finde de afgørende fejl. Med BB200 folder alle til mig i SB, hvor jeg har Q70. Her vælger jeg at folde, hvilket er en fejl. Der skal pushes med en Jack eller højere i hånden. Senere er jeg nede på 790 og utg min raiser, hvilket jeg vælger at kalde fra SB. Min intention var at lave et StopNGo, men BB vælger at raise all in, hvilket UTG kalder, og så vælger jeg at folde. Jeg begik faktisk to fejl her. At kalde i SB (push eller fold situation) og derefter folde til et raise, hvor jeg får rigtig gode odds til at ramme et heldigt flop.

Årsag: Fejl

4: Denne her er storslem. Boblen har kørt tre hænder - BB400, og jeg er nr. 2 i stacks med 3600. Jeg sidder i SB med A10s. Big stack (4400) er btn og raiser 3x til 1200. Her vælger jeg at reraise all in, hvilket btn kalder med hans AJo, og ud ryger jeg. Fejlen er næsten utilgivelig, da der overhovedet ingen grund er til at risikere mit turneringsliv med A10.

Årsag: Fejl

5: Jeg er nummer 3 i stacks - BB600, og shortie (1515 stack) pusher fra btn. Jeg sidder i SB med A6o og kalder. Kaldet er korrekt set ud fra et EV synspunkt, og jeg vil lave det igen til hver en tid. Pusher har Q10, spiker trips og vinder. Næste hånd er jeg i BB med 890 tilbage UTG raiser minimum, og jeg kalder selvfølgelig all in med intet mindre end AJ!!! Han har AA og ud ryger jeg.

Årsag: Uheld

6: Da boblen starter har jeg 2040 med BB200, 25 ante. Derfra får jeg ingen mulighed for at vinde chips syv hænder i træk, og jeg befinder mig pludselig på 1165 med 400BB. Jeg er BB med 67o og vælger at pushe knappens minimums-raise. Det er en mindre fejl, da jeg helt mangler fold equity; altså en procentvis chance for at min modstander kan folde til mit raise. Han kalder selvfølgelig med sin AK og jeg er ude. Jeg kunne have foldet her. Ja, jeg ville kun have 740 tilbage, men jeg burde vide, at btn ikke raiser 100% af sine hænder her, da han ved, at jeg, med meget stor sandsynlighed, kalder næsten alt.

Årsag: Fejl

7: Da boblen starter har jeg 3920, BB200. Da det går galt, er jeg er i SB med 86 og en stack på 3245. Nummer tre på totempælen sidder på knappen og limper. BB har blot 600 tilbage efter at have smidt blinden. Her vælger jeg at raise All In!!! Min tanke bag er, at knappen kun kalder på KK eller AA, da han ikke vil risikere at ryge ud med så lille en BB. Han har AA og jeg er nede på 510. To hænder senere er jeg ude.

Det kan diskutteres om mit træk var forkert eller ej. Med så små blind i relation til min stack, vil jeg mene at trækket er helt forkert. Ideen er god: "pres middelstakkene da din stak er større og mindstestakken er helt nede og vende", men timingen er helt forkert.

Årsag: Fejl

8: Boblen starter med at jeg har 990 og BB er på 200.Fire hænder senere samler jeg J7o op i BB. Der er en der har en gigantisk stack, og jeg har blot 490 (efter at have lagt BB). Nummer tre er på 830 i CO og folder selvfølgelig. Bigstack i SB limper, og jeg kalder. Flop 33J. han checker, og jeg better 200 med toppar. Jeg skal selvfølgelig gå all in, men det er en mindre fejl set i bakspejlet. Han kalder og jeg smider resten da en harmløs turn kommer. Han har AA og jeg er ude. Der er intet jeg kan gøre i denne her situation, og jeg var uheldig at ryge ind i en monster på et uheldigt tidspunkt.

Årsag: Uheld

Samlet set røg jeg i halvdelen af tilfældene ud på grund af uheldige omstændigheder. Hvad værre er, at jeg fire gange røg ud på en fejl fra min side. Fejl, der nemt kunne være undgået.

Teoretisk kan det betyde forskellen fra et underskud på 181.5$ til et overskud på 24,5$. Teoretisk set altså...

Nå, men moralen er, at det godt kan betale sig at bruge en rum tid efter hver seance på at analysere sine spil. Det er jo netop af sine fejl, man skal lære og blive bedre.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej.

Ville lige høre om man på et tidspunkt måtte se med på en eller to af dine SNG's ?
Dvs at du evt skriver på messenger hvad du holder, og så følge med i de valg du tager. Evt stille nogle spgs bagefter på MSN messenger.

Jeg prøver selv at blive bedre til SNG's og var bl.a. til workshop i pokerforbundet omkring dem, men syntes stadig at jeg mister penge. Og det selvom jeg prøver på 5+1 og 10+1.

Jeg er meget i tvivl omkring hvornår man skal begynde at skubbe, og hvilke hænder man skal gøre det med. Når jeg gør det, så ender det altid med at en caller med A eller K høj og slår mig ud.

Håber du får mulighed for at at gi et par råd.

evt kontakt mig via email'en

Vh
Dennis

Gambler_dk sagde ...

Mail sendt