mandag, november 19, 2007

Alternativ til det tidlige spil: del II

Disclaimer: Følgende råd og eksempler tager udgangspunkt i 9-handed turbos hos PokerStars på 27$-55$ niveauet.

I sidste blog-indlæg skrev jeg om, at det nogle gange godt kan betale sig at krydre sit ellers normalt forsigtige spil tidligt i en sng. Men nøglen til succes ligger i at opdage, hvornår man skal spille passivt, og hvornår man kan skifte gear.

Tillad mig at komme med et enkelt eksempel:

Vi har knappen på andet blind level i en ni-mands turbo. Der foldes til os, og vi kigger ned på J9s. Blinds er 15/30.

Normalt ryger hånden i kurven. J9s er ikke en hånd, vi ønsker at satse jetoner på så tidligt i en sng. Det er ren logik. Men før vi automatisk folder hænder på knappen, bør vi vænne os til at kigge på, hvem der sidder i blænderne.

Der huserer efterhånden en del multitablere på de mindre levels, og der er én specifik ting, der kendetegner hele banden:

Gode spilllere ved, at det ikke kan svare sig at risikere chips ude af position uden et vaskeægte monster tidligt i en sng.

Selv om de ved, at knappen er løs, kan de stadig ikke kalde med ATo eller 66 osv uden at tabe equity. Eller sagt på en anden måde: Om de vil det eller ej, må de finde sig i at få sine blinds stjålet tidligt i en sng. Blinds er stadig for små til at man kan re-raise all in, og de kan jo ikke vide om du selv sidder med en monster og håber de raiser.

Andre hajer er oftest de letteste at stjæle fra i poker

En god tommelfinger regel er, at jo bedre flere borde villain spiller af gangen, jo større er chancen for, at han ved, hvordan spillet skal spilles. Og jo mindre en hånd behøver du for at stjæle hans blinds.

Men husk lige at se på, hvem der sidder i SB. Er det en fisk, der har tendens til at kalde for meget, er det pludselig ikke længere en god idé at stjæle. Man kan sige, at fisken beskytter hajen i det her tilfælde.

For med J9s er du ikke synderlig interesseret i at se et flop. Det er dog ingen katastrofe, da du har position på kalderen. Men er han ultra løs eller bare generelt ringe, taber du som regel $ i equity, hver gang han kalder før floppet.

Forklaringen skal findes i, at han ofte også er klar til at kalde et continuation bet på floppet, og har han ramt bare en smule, er han måske ikke til at bluffe ud.

Bedste råd, jeg kan give, hvis en fisk kalder fra SB, er at lade være med at bluffe floppet og at value bette, hvis du rammer.

Hvilke hænder bør jeg overveje at stjæle med fra knappen?

Det kommer an på, hvor tight du vurderer BB til at være, men alle esser, alle par, alle broadway kombinationer og store suitede connectors er gode kandidater. Det svarer ca. til at du stjæler med 25% af alle hænder, når forholdene tillader det.

Hvad nu hvis jeg bliver raiset?

Så folder du. Vi ved med sikkerhed, at han sjældent raiser uden en god handske - for han ved jo ikke, hvad vi sidder med. Og han vil ikke riskere en stor håndfuld jetoner på at "holde dig ærlig" så tidligt i en sng. Han tænker sikkert: "Ham her åbner sgu en del fra knappen. Jeg håber, jeg snart får en monster, så jeg kan udnytte min viden"

Og det er jo helt fint. For vi folder jo alligevel til hans monster. Og alle de gange, han ikke har monsteret, stjæler vi 45 jetoner ved blot at risikere 90... Og måske - hvis vi er rigtig heldige, raiser han, når vi sidder med AA. :-)

Hvordan kan vi være så sikre på, at han ikke bluff raiser?

Simpel matematik. I førnævnte eksempel er han tvunget til at investere ca. 270 jetoner i et re-raise for ikke at give os alt for gode odds til at kalde. Det er næsten 20% af, hvad han startede med!

En god spiller har sgu ikke lyst til at satse sit turneringsliv blot for at forhindre at en tight spiller måske er ved at stjæle 30 jetoner fra ham.

Jamen, vil de her raises ikke ødelægge vores image?

Nej, ikke rigtigt. Fordelen er jo, at de ikke ved, hvad vi sidder med. Men siden vi ved, at villain spiller tight, må vi gå ud fra, at villain er klar over, at det gør vi også. For det gør vi jo normalt. Så selv om han godt ved, at vi måske stjæler, kan han ikke tillade sig at bluffraise. For vi raiser jo også med AJs+, JJ+. Igen: En god spiller vil ikke risikere 20% af sin stack for at hindre en spiller i at stjæle 2% af den.

Misforstå mig ikke. Det er selvfølgelig vigtigt, at vi har et tight image. Det er klart. Men de fleste multi tablere har ofte glemt, at vi stjal et par jetoner i starten. De har til gengæld observeret, at vores generelle spil er tight (hvilket det jo er!), og når blinds bliver store nok, ryger reads nederst i bunken, mens situationer og blind størrelser træder et skridt frem. Så er det pludselig underordnet, om vi stjal lidt i starten... Det kan måske lige frem være en fordel, for måske tror de, at vi også kalder oftere, nu vi raiser oftere...

Men er det virkelig nødvendigt at bruge energi på at stjæle sølle 45 jetoner?

Ja, for hvem er det, du stjæler fra? - De gode spillere; Dem, du gerne ser, har færre jetoner end dig.

Hver gang vi stjæler en chip fra en spiller, øger vi den indbydes afstand med to. Så stjæler vi 30 jetoner fra BB, har vi 60 flere end ham. Stjæler vi to gange, har vi 120 mere end ham... Stjæler vi en big blind fra ham i 2. og 3. blind level (30+50 jetoner) har vi øget vores indbyrdes forskel til 160 jetoner. Det er ikke en væsenlig forskel, men det er en synlig en. Og det er ofte nok til at tvinge villain til selv at stjæle lidt mere, lidt tidligere end planlagt... Og hans BB er måske en kaldestation, hvilket er godt for os.

Men igen: Jeg laver kun de her træk, hvis jeg ved, at det er en god spiller, der sidder i min BB. Så det er naturligvis ikke hver gang, jeg har mulighed for at praktisere taktikken. Men det er et vigtigt våben i mit arsenal, og det kan nemt betyde et par ekstra dollars i equity på bundlinjen i de spil, hvor jeg har en multitabler i BB.

Ok, der er nok fra mig i denne her omgang. På et senere tidspunkt vil jeg skrive lidt om, hvad vi har af muligheder, når en fisk limper til os på knappen.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Spændende. Havde ikke set, at du nu spiller turbos.
Jeg spiller udelukkende regulars. Havde derfor først lidt svært ved at forstå værdien af early steals mod multitablers, men I turbos kan jeg godt se, at man skal gribe selv den mindste chance for at skrabe chips til sig.