lørdag, marts 10, 2007

En lille sng quiz

Vi har alle prøvet at sidde i en situation, hvor vi ikke anede, hvad der var bedste træk. Og nu skal i prøve det igen. Jeg har samlet et par eksempler, hvor den rigtige strategi, er ganske anderledes end mange tror. Alle eksemplerne er for turbo sng's, og blind levels er fra PokerStars. Svarene kan findes i bunden af denne blog.

1: Du sidder utg med AJs. Blind level 1 (10/20) med 1500 jetoner. Det er første hånd og på nær to andre multitablere, aner du ikke, hvordan de andre spiller.Pot=30.
a: Jeg raiser 3xBB
b: Jeg limper
c: Jeg folder

2: Du har knappen med 88 med 1400 jetoner. CO raiser 3xBB på blind level 2 (15/30), og du har desværre ingen reads endnu. pot: 135.
a: Jeg folder
b: jeg kalder
c: Jeg raiser 3x hans raise (til 270)
d: Jeg pusher all in

3: Du er i SB på blind level 7 (100/200 ante 25). Du har 53o med 1250 jetoner og alle folder til dig. BB har 2200 chips og er rimelig loose og vil kalde med alle par, any ace og helt ned til K8s. Pot=460
a: Jeg folder
b: Jeg limper
c: Jeg raiser 3xBB
d: Jeg pusher all in

4: Du er heads up og har fået 43o. Blind level er 9 (300/600, 50 ante) og du har 4500 chips på knappen. Modstanderen har dig dækket og er super loose heads up. Pot=1000
a: Jeg folder
b: Jeg limper
c: Jeg raiser 3xBB
d: Jeg pusher all in

5: Du sidder på knappen med A7o og der er fem spillere tilbage. CO limper (har 2100 chips), hvilket han har gjort et par gange før. Begge blinds er tight. Blind level er 8 (200/400, 25 ante) og du har 2200 chips. Pot=1150
a: Jeg folder
b: Jeg limper også
c: Jeg raiser 3-4xBB
d: Jeg pusher all in

6: Der er fire tilbage med præmier til de tre første. Du er i CO med big stack 5100 chips. De to efterfølgende har ca. 1000 mindre og skal i sagens natur spille forsigtigt. BB har blot 900 tilbage efter at have lagt sin blind. Han vil derfor kalde med næsten alle hænder. Du har KTs og blind level er 9 (300/600, 50 ante) Pot=1200.
a: Jeg folder
b: Jeg limper
c: Jeg raiser 2-3xBB
d: Jeg pusher

Svar i hvid skrift nedenunder (highligt teksten for at læse den)

1:c
2:a

3:d

4:d

5:a

6:d
---

På trods af alt det quizzeri fandt jeg tid til lidt poker. 38 27$ sng's for at være helt præcis. Det gav en profit på i alt 324$ og en ROI på 31,5%. For måneden er jeg på 412,54$. Jeg regner med at nå 2000$, så jeg har lidt travlt.

Så nu har jeg, for første gang længe, over 3200$ hos PokerStars.

10 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg forstår simpelthen ikke svaret til det første spørgsmål.

Jeg ved godt at positionen UTG stinker, og AJ kun er trediebedste ikke-parrede hånd. Men er det ikke liiiige en kende for tight at folde?

Lad os se et scenarie: Du limper for 15-20 og du bliver raised til hundrede, fair nok - fold.

Hvad er lige problemet med det?

Jeg forstår godt du ikke vil raise, du mister jo bare flere chips på den måde.

Men et lille call?

Gambler_dk sagde ...

Problemet med at limpe er, at du sjældent ved, hvor du står. Du skaffer ingen informationer, og du overlader initiativet til ni andre spillere.

Gængs teori på området fortæller også, at hver chip du vinder tidligt i en sng er mindre værd end de chips du mister. Det er altså bedre at være passiv frem for at risikere chips. Især når du mangler position.

Jeg folder også alle par under TT i den situation.

Anonym sagde ...

Hvad med risk-reward ratio? du satser 20, men kan med et drømmeflop vinde STORT.

Forstår godt din argumentation, men så ville jeg måske raise til 40 (assume 20-40) blinds. risk-reward ratio er stadig nizzle ;)

Gambler_dk sagde ...

Din risk-reward ratio er faktisk ret dårlig.

Du skal i hvert fald være i stand til at smide din hånd på et es-højt flop, hvis du møder modstand.

Det kan jeg nu godt selv gøre, men alligevel er det ikke nok for mig til at spille så marginal en hånd.

Senere i turneringen stiger den selvfølgelig i værdi.

Der er faktisk en gylden regel, jeg følger ret striks: "Draw is death in sng's"

Du har simpelthen for få chips til at kunne drawe i en sng. Alligevel ser man mange begyndere limpe og kalde med 9Ts, ATs etc. tidligt i en sng. Det gjorde jeg også selv tidligere.

Don't do it!

Fold alt det skidt og se din ROI stige.

Anonym sagde ...

Du virker som en god lærermester, men udover det selvfølgelig en super SNG spiller.

bare dit sidste svar bragte minder tilbage fra mange SNG hvor man har siddet med (fx. AJ) på et Axx board og bliver bedt om at calle et potsized (eller større) raise.

Hvis du vil starte et lærlingeprojekt, så er jeg mere end frisk, med egen bankroll og naturligvis procentvis betaling til dig ;)

Gambler_dk sagde ...

Tak for de rosende ord Jokah.

Jeg har desværre dårlig tid til et lærlingeprojekt. Det kunne ellers være spændende, da jeg ikke har noget imod at lære fra mig.

SNG's er dog en disciplin, hvor man selv kan komme langt alene ved at forstå de mekanismer, der ligger bag. Det er på mange måder en eksakt videnskab, hvor matematik og stacksize dominerer ens handlinger. Så intuition og erfaring er mindre vigtigt.

Anonym sagde ...

Det kunne jo være så lidt som bare at have en skype samtale åben, mens du spiller og forklarer hvilke kort du har og hvorfor du gør som du gør :-)

Det behøver jo ikke være dokkedal magician - remake, hvor man mødes og spiller 3 gange om ugen ;)

Gambler_dk sagde ...

Ideen med at have en konversation åben mens jeg spiller er nok mere end jeg kan overskue, når jeg samtidig multitabler.

Men jeg vil gerne kigge et par HH's igennem, og se om jeg kan komme med forslag til dit spil.

Anonym sagde ...

Lyder som en plan, jeg skal snarest fixe et par HH.

Anonym sagde ...

Meget enig i at AJ utg level 1 er et instafold. Det er AQ imo også. Lidt at vinde og meget at tabe...

Dog lidt uenig med 5. eren, hvor du squueser med A7 mod en limper, der har 5,25 bb. Imo er FE meget lille der, med mindre du har specifikke reads på at han meget vel kan limpfold sådan et spot, for vi ønsker bestemt ikke at blive kaldt af nogle hænder han limper med, andet end da lige evt. A2-A6.