torsdag, juni 21, 2007

Om kunsten at tage gode noter ... "4h vp st"

Efter at have hentet de to bonusser hos InterPoker har jeg haft rig mulighed for at koncentrere mig om PokerStars. Problemet er, at jeg ikke rigtig kan komme ud af starthullerne. Jeg er faktisk på et svagt minus for måneden derinde. Og det er sgu aldrig sket før. Og gud hjælpe mig om det ikke kommer til at slutte sådan.

Men som tingene pt. ser ud, så har jeg tjent -196$ i denne måned hos PokerStars. Jeg har så tjent 610$ hos Interpoker, så i det mindste er der plus for måneden. Bare et alt for lille plus.

Jeg er i øvrigt blevet helt vild med 6-mands sng's hos interpoker. Det går stærkt, og der er mange ringe spillere. Jeg regner med, at 70% af spillerne derinde mangler et basalt kendskab til korrekt boblespil. Igen og igen skriver jeg "svag på boblen - too loose" i noterne hos mine modstandere, og nu går jeg simpelthen ud fra, at de ikke aner, hvad de laver, før det modsatte er bevist.

Nu når jeg snakker noter, så vil jeg da gerne benytte muligheden til at dele mine mest brugte:

"MT" - han er multi tabler. Vigtig info, da det som regel betyder, at han ved, hvad han laver, og derfor respekterer jeg hans raises mere. Det er den note, jeg har flest af.

"VLC" - Very loose caller. Manden kalder alt for løst. Det betyder, at jeg kan raise ham og forvente et kald med en hånd, der er en del svagere, end jeg normalt ville regne med. Nummer to mest skrevne note.

"DNB" - Do not bluff. Følger som regel (men ikke altid) ovenstående note. Betyder, at man ikke skal forsøge at bluffe ham, da han jo kalder utrolig bredt.

"VB him" - Value bet ham. Følger gerne ovenstående to noter. Da han jo kalder bredt, kan det derfor ikke svare sig at spille sine goder hænder langsomt. Det gælder om at smide nogle chips i puljen, når man har et par eller bedre.

"3 ep ol A5s" - Blind level tre. Han open limper (ol) A5s fra tidlig position (ep). Jeg ved endnu ikke om han er loose caller, eller om han kan smide hånden, hvis han bliver raiset.

"3 ep ol A5s + cc" - Som ovenstående med den tilføjelse, at han cold callede (cc) et raise.

"FT wb=weak" - Flop+Turn (TF): Han har bettet svagt (wb), og det gjorde han med en svag hånd. Det kan enten være et draw, eller 2. pair. Har han top pair weak kicker, skriver jeg det ind specifikt: "TF wb=tpwk (weak bet = top pair, weak kicker)

"4h btn mb 55 as 2.stack into cl" - bubble spil med fire tilbage. Han har knappen (btn) og raiser mindst muligt (mb) med 55. Oven i købet lige ind i manden, der har flest chips (cl). Det fortæller mig, at han mangler forståelse for bubble spillet, og at jeg højest sandsynligt kan få ham af hånden, hvis jeg raiser ham all in som chip leader.

"JJ is the nuts" - Han spiller JJ som var det AA. Det fortæller mig, at jeg roligt kan skubbe all in, hvis jeg har QQ-AA og han har lavet et raise.

"1 ep ol fld 3x lp raise" - fortæller mig, at han kan open limpe (ol) fra early position, men folde, hvis han bliver raiset tre gange big blind (fld 3x lp raise). Det er typisk et tegn på en spiller, der spiller små par og suitede connectors. Det siger mig ikke mere, end at ham her måske ved, hvad han laver.

"200 CO or K9s" - Blind level er 100/200 og han åbnede potten (or) fra cut off (CO) med K9s.

"4h op any2 as cl" - Når han er chipleader (cl), skubber han alle kort (any2) på boblen (4h). Det fortæller mig, at jeg kan kalde lidt bredere end normalt, og at man kan limpe for at provokere et all in push. jeg spiller selv lidt i samme boldgade, hvis jeg fornemmer mine modstandere er passive.

"4h vp st" - På boblen er ham her utrolig passiv (vp) som shortstack (st), og jeg kan skubbe ham rundt, som jeg lyster i SB vs BB situationer. Normalt vil en shortstack kalde bredt, men ham her graver sig altså ned i boblen.

"HU vp" - Når vi er heads up (HU), er han passiv, og raiser sjældent. Jeg kan derfor limpe flere hænder, og jeg kan skubbe bredere.

"IDIOT DONKEY VLC DNB!1!!" - Manden er en idiot og et æsel, og han kalder utroligt så bredt, at man aldrig skal bluffe ham (hvilket jeg åbenbart har prøvet uden held!). :-)

Jeg håber, at min notater kan være til inspiration. Det er i hvert fald vigtigt, at man har en veludviklet notat-teknik, da de kan redde én fra en del fejltagelser.

Her kan du læse lidt mere om, hvordan man tager effektive noter: Et godt sted at starte
Her er et andet tag på det at tage noter. Virkelig god læsning: Part I og Part II

---

Og så fik jeg i øvrigt min første royal straight flush hos InterPoker. Jeg røg ud som nummer fire,og det er jo nok til at sparke sig selv over skinnebenet i bar ærgrelse.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Fantastisk inlæg!! :D