lørdag, august 18, 2007

Hvor blev respekten af?

Faldt i dag over en tråd på pokernet.dk. Det er et pokerforum, jeg ofte huserer på. Og det er en gæv blanding af brugere, der kommer der.

Vi har alt lige fra den gamle historiefortællende bedstefar til små teenagedrenge, hvis kendetegn ofte er en lang række af smileys og z'er kastet ind i enten starten eller slutningen af hvert tredje ord. Og så har vi hyggespillerne, der godt kan lide en lille snak om vind og vejr. Vi har sågar også storspillerne, der ofte desenderer når snakken falder på, hvem der er seje til det ene og det andet. Vi har også de stridslystne, der gerne diskutterer hvad som helst - indædt. Den kategori hører jeg sgu nok til. :-)

Og så har vi de introvente og socialt retarderede.

Det er dem, der har svært ved at skelne mellem fantasi og virkelighed. De mangler evnen til at interagere med andre på nettet. Og de mangler empati og forståelse for, at andre mennesker har en anden dagsorden end dem. Dem er der efterhånden en del af. Ikke bare på pokernet.dk, men overalt på nettet. De er som kakerlakker. Dukker frem overalt, og finder en pervers glæde ved at såre andre mennesker - anonymt, gemt bag computerskærme og seje webnavne.

Nå, tilbage til tråden på pokernet.

I tråden spørger en svensk pige, på engelsk, hvem det mon kan være, der har sendt hende en buket blomster, hvorpå der står et navn hun kender, men som hun er sikker på ikke har sendt dem. Hun har dog mistanke til, at det er en fra pokerforummet, for navnet på blomsterne er primært kendt derinde fra.

Derfor spørger hun til, hvem den anonyme velgører er.

Og det kan jeg egentlig godt forstå. Modtog jeg en buket blomster, ville jeg også gerne vide hvem de var fra.

Jeg kan også fortælle hende, hvem der er fra - helt uden at vide det. Det er nemlig fra en eller flere af dem fra kategori to i andet afsnit oven over. De umodne teenagedrenge.

Det er der ikke noget odiøst i. Jeg synes faktisk selv, at det er en ganske sjov gimmick. En harmløs en af slagsen. En af dem, der trods alt har lidt stil over sig. Desværre kom der intet svar på hendes spørgsmål. I stedet dukkede en hel stribe op af dem, der har svært ved at interagere med andre på nettet. De socialt introvente.

"You are nothing but an attention whore"
"Drama queen!"
"På dansk har vi en betegnelse der hedder medieluder"
"det er ærligt talt ikke noget vi gider høre om"

og så videre blev leveret, som svar på hendes henvendelse, med få minutters mellemrum fra flere forskellige mere eller mindre anonyme brugere. Anonyme forstået på den måde, at deres rigtige navne og adresser ikke står nogen steder. De kan gemme sig bag skærmen. Helt som jeg, og millioner af andre netsurfere, gør det.

Kort efter får hun oven i købet personlige mails med beskeder som:

"Yeah ur right. The fuck with u ATTENTION WHOOOORE

GL fu***** that 50-60-year-old friend of urs. Its a nobel job that u share with the Thai hookers, but at least they get paid i believe."

Hendes personlige blog bliver også pludselig svinet til med ondskabsfulde beskeder som:

"You look like a fat, cheap hooker."
"How many old men have u been fucking for money lately?"

Og så er det jeg spørger: Hvornår fanden blev rettighederne til at behandle hinanden med respekt ophævet på internettet?

Givet, knægtene er unge, og derfor bør der gives lidt rum til deres udfoldelser. Men når man begynder at levere så ondskabsfulde angreb mod en pige, der blot forsøger at få svar på, hvem der mon havde sendt hende en flot buket blomster, er man for længst gået over stregen.

Jeg har opfordret hende til at komme med et par adresser hun har sporet gennem hendes blogs ip-tracer. Men det vil hun nu ikke, den kære pige. Jeg synes nu ellers det kunne være en fin lærestreg for dem at få udbasuneret deres bopælsadresse til resten af brugerne på pokernet.dk

Men hun gør ret i at holde adresserne for sig selv. For risikoen for at de anonyme drenge ville opdage, at der ikke er så forfærdeligt langt fra anonymiteten bag computerskærmen til et ubehageligt møde med den barske virkelighed uden for, ville vokse betydeligt, hvis deres hjemadresser blev kendt af de forkerte.

I USA var der for flere sager, hvor uvorne knægte bliver slået til plukfisk af gale personer, der er vrede over at blive svinet til over nettet.

Nuvel. Min harseleren skal snart slutte, for jeg begynder sgu at lyde som en gammel mavesur stodder. :-)

Men pointen skal lige slås fast. I et samfund, hvor den menneskelige interaktion i højere grad foregår gennem internettet, er der en gråzone - et skel - hvor høflighed og respekt udviskes og for nogen helt forsvinder. Og det er et problem, jeg frygter, vil vokse væsentligt inden for de nærmeste år. Jeg er stadig fra en årgang fra tiden før internettet. Fra en tid, hvor den eneste kontakt med andre mennesker foregik gennem personlige møder eller gennem telefonen.

Men i den nærmeste fremtid vil vi have en generation, for hvem, mange vil have størstedelen af deres relationer på nettet. Vi kan måske se frem til en generation af unge, der interagerer mere gennem nettet end via almindelig menneskelig kontakt uden for den virtuelle verden.

Og det er ærlig talt lidt skræmmende.

---

Fik et beskedent overskud på 207$. Jeg skriver beskedent, for jeg var oppe over 350$ for dagen. Men en hurtig beslutning om at prøve 20£ bordene af, bragte mig ned igen. Men for søren da, hvor er de saftige. Der er et par regulære hajer på det niveau, men fiskene er stadig i klart overtal. Så med lidt fornuftig table selection er det ikke umuligt at oppebære en fornuftig ROI. Ikke så god som på 10£ bordene. Men høj nok til at det nok kan svare sig at rykke op.

Uh, og så er jeg kommet på leaderboardet inde hos Sharkscope! Ja, ok så er det hellere ikke større. Men jeg er alligevel lidt stolt over min fine nye sølvstjerne. :-)

Nu med min helt egen sherif stjerne!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Udmærket artikel du har skrevet, men eksemplet kunne godt have været bedre valgt efter min mening.

Jeg har altid opfattet "den engelsk talende svenske pige" som værende en opdigtet identitet.
Som jeg læser tråden, går mange af angrebene - i hvert fald dem fra pokers77 - jo netop på denne falske identitet.

Der var blevet lidt stille omkring forholdet til en anden formodentligt opdigtet identitet, og så skulle der fyres lidt op igen med en ny opdigtet historie.

Gambler_dk sagde ...

Jeg har svært ved at se, hvordan hun kan være opdigtet... Det er faktisk en lidt latterlig statement at komme med, da hun jo har en vildt detaljeret blog med billeder og det hele.

Men det er måske også falskt?