tirsdag, januar 29, 2008

Boganmeldelse: Kill Everyone

Først vil jeg understrege, at jeg tænkte længe over, om jeg skulle skrive om bogen i min blog. På en måde er det dårlig forretning at lade andre vide, at den eksisterer. Så god er den. En del af de ting, der skrives om i bogen, er ting, jeg længe har vidst, men som jeg har været glad for andre ikke anede en dyt om. Bogen viste sig også i stand til at konkretisere en del af mine formodninger. Det har givet mig mere tiltro til mit bubble spil og større sikkerhed for, at min spillestil er den mest korrekte. Alene det faktum gør Kill Everyone til den bedste pokerbog jeg nogensinde har læst som sng spiller.

Når det er sagt, skal det tilføjes, at Kill Everyone (KE) ikke er for begyndere. Godt nok er den en fortsættelse af Kill Phil, men i denne her bliver der fortalt en del om equilibrium modeller, bubble factor udregninger og anden matematik, der for mange vil virke overvældende og uanvendelig. Siderne er spækket med grafer og tabeller, og sproget kan til tider virke tungt. Der springes også en del rundt i koncepterne, og i det hele taget kunne bogen have gavn af en god editor til næste oplag.

Men kan man tygge sig igennem det tunge læsestof, er der i bogen så mange nyttige oplysninger, at det vil forbedre dit spil, uanset om du spiller cash, turneringer eller sng's. Det tør jeg godt garantere.

Bogen er skrevet af Lee Nelson, Tysen Streib og Kim Lee - alle forfattere, der har bevist, at de ved, hvad de snakker om - enten på bordene eller via tidligere bøger og artikler.

KE bruger en del ord på at beskrive, hvilke ranges du kan kalde og folde med i bubble situationer. Det er velkendt stof for alle seriøse spillere, men selv her overrasker bogen positivt. Det bliver nemlig tydeliggjort, hvor stor en forskel i strategi man skal tillægge over for forskellige typer modstandere.

Blandt andet foreslåes det, at man skal skubbe væsentligt bredere, end hvad ICM foreslår mod mindre stacks. Det kan svare sig, da langt størstedelen af low-medium sng-spillerne kalder for snævert med en lille stack. Det har jeg selvfølgelig længe vidst, men i bogen gøres det meget tydeligt, at det er eneste rigtige strategi på boblen mod størstedelen af dine modstandere.

De skriver også en del om equilibrium - altså ligevægtsforholdet, hvor begge parter kan kalde og skubbe uden at det kan udnyttes, hvis begge parter spiller perfekt. Det er nødvendig viden - især da det skaber fundamentet for de mange småjusteringer alle gode sng-spillere laver mod visse typer modstandere. De anbefaler meget skråsikkert, at det kan svare sig at skubbe bredere og kalde strammere end equilibrium anbefaler. Det skyldes, at folk generelt ikke kalder bredt nok og ikke skubber bredt nok til, at det kan betale sig at gå stringent efter equilibrium. Jeg er selvfølgelig helt enig, og mener, at det er en af nøglefaktorerne til at blive en vindende sng spiller at vide, hvordan man justerer sin push-bot range til dine typiske modstander modeller.

Bubble faktorer er en anden vægtig del af bogens nyttefunktion. I en almindelig sng er den gennemsnitlige bubble factor 1,88 - dvs, at det er 1,88 værre at miste sine jetoner end at doble dem op. Det faktum gør, at du skal stramme din call range betydeligt. Men er du i stand til at udregne modstanderens bubble factor, vil du også vide, hvor bredt du kan skubbe ind i ham uden at tabe penge på det.

Der er også blevet plads i bogen til et par sider om, hvornår det kan svare sig med bluff re-steals, og hvordan du skal forholde dig til din modstanders open range i et re-steal, der ikke er et bluff. Nyttigt stof.

Forfatterne skriver også om Hu spillet. Der er nyttige grafer for, hvornår du bør skubbe og kalde i forhold til stack- og blindstørrelser. Mange sng spillere er for passive i HU, og derfor bliver det pointeret igen og igen, at man hellere skal skubbe for ofte end ikke at skubbe nok. Forfatterne har analyseret sig gennem spillerdatabaser og fundet frem til, hvad de mener er den perfekte strategi mod typiske lowlevel spillere. Og tallene stemmer fint overens med mine egne erfaringer.

Fra side 194 begynder bogen at blive virkelig interessant for specielt nye- eller middelmådige sng spillerne. De næste 26 sider omhandler en specifik sng, hvor samtlige hænder på boblen gennemgåes analytisk og reflekterende. Er du relativ ny, eller har du ofte problemer med at komme i pengene, er kapitlet her enestående. Disse 26 sider alene retfærdiggører prisen på bogen- resten af siderne er blot bonus!

Sidste del i KE fokuserer primært på turneringsspil og short handed NLHE. Alligevel er der mange små oplysninger, du kan bruge i dit sng spil. De skriver blandt andet om, hvordan man forholder sig til über LAGs og hvad man kan gøre for at justere sit spil mod bedre modstandere.

Det er oplagt at sammenligne KE med Harringtons bøger. Men som sng spiller er det ikke engang tæt løb. KE er væsentlig bedre til at forbedre dit sngspil end Harrington vol III kan håbe at være. Så står valget mellem de to bøger, bør du til enhver tid vælge KE.

Derfor: Alt i alt en fantastisk bog, der stadig ville være et godt køb, hvis den kostede 500 kr. i en boghandel. Spiller du på PokerStars, kan bogen købes i deres webshop, for hvad der svarer til en pris på ca. 35$, når man omregner deres points til dollar. Og det er billigt taget i betragtning, at transporten er inkluderet i prisen.

PS. Titlen på bogen er i øvrigt elendig. Jeg fik bogen personligt leveret via DHL, men der gik et par minutter, inden jeg kunne åbne døren, da jeg sad midt i slutspillet af en sng. Da jeg, efter et par minutter, endelig åbner døren, er det med daggammelt skæg, uglet hår og iført en morgenkåbe selv om det var midt på eftermiddagen. Kureren må have undret sig lidt over at levere en firkantet pakke med teksten "Kill Everyone" på forsiden til en umiddelbart sindsforstyrret mand, der havde så travlt med at lukke døren igen (og komme tilbage til sin sng!), at fyren blev nødt til at ringe på igen for at få underskrevet kvitteringen!