onsdag, april 04, 2007

Tag chancen!

Jeg sidder her i min pengetank og bader i blankpolerede guld dukater. En gang imellem æder jeg en. Ikke fordi de smager godt. Men fordi jeg kan.

Jeg har nemlig fået penge tilbage i skat. 11.000 kr. for at være nogenlunde præcis. Og det havde jeg sgu ikke regnet med. Tværtimod faktisk. Jeg havde frygtet at skulle slippe et par tusinde, da jeg har haft lidt freelance arbejde, jeg ikke havde helt økonomisk overblik over. Men Skat har åbenbart tændt for min boomknap.

På pokersiden er der også sket noget. Jeg er rykket tilbage til 27$ spillene, da jeg nu har 3100$ på kontoen. Så må vi se, om jeg kan holde momentum og krænge mig ud af den bad beat spændetrøje, Pokerstars har tvunget mig ned i hele sidste måned. Det bliver en spændende udvikling at følge, tror jeg.

Og nu til noget helt tredje. Nu skal vi nemlig til at sætte tingene lidt i perspektiv. I et meget større perspektiv faktisk. Det er jo sådan, at vi mennesker har det med at tro, at alt centrerer omkring os, og vores lille verden. Ja, vi fejler ofte i at forstå, hvor ubetydelige og overflødige vi egentlig er. Set i et større perspektiv altså...

Her er et klip, der forhåbentlig kan hjælpe på forståelsen. Det er en gammel slager, så i har sikkert set den før. Men den er nu alligevel værd at gense.


Og her prøver en grafiker at få os til at fatte, hvor lille vores klode egentlig er. Det klarer han meget godt.


Men du skal også selv have muligheden for at lege lidt med skaleringerne. Det kan måske hjælpe med til at sætte vores lille verden i relief, og give et indblik i, hvor latterlig diminutive vi er i forhold til universets næsten grænseløse tomrum.


Og hvad skal jeg så bruge det til, spørger du måske.

Jo, du skal bruge det til at blive modigere. Til at smide nogle hæmninger. Forstår du først, hvor ubetydelig dine gerninger er i det store kosmos, forsvinder nemlig grunden til at holde tilbage. Hvorfor hæmme sig selv med følelser som frygt, mismod og generthed, når de er så ligegyldige? Hvorfor ikke bare springe ud i nogle af de ting, du altid har ønsket dig? Spørg kvinden du er hemmeligt forelsket i om hun vil en tur i biografen. Fortæl dine venner, at du er bøsse - hvis du altså er det! Spring i faldskærm. Sig dit kedelige job op. Tag nogle chancer. Du vil ikke fortryde det... eller, det vil du måske. Men hvad betyder en smule fortrydelse i et større perspektiv?

I stedet for at leve i frygt for, hvad der kan ske, så gør som jeg, og følg det her mantra:

Jeg vil hellere fortryde mine handlinger end at fortryde aldrig at have handlet

PS. Hvis ikke i finder en ny post her i morgen, kan det være fordi, jeg er i gang med at snitte en fiskestang af bambus på en flodpram et sted i Sydamerika... Ja, man ved sgu aldrig. :-)

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Meget filosofisk, men hvor har du dog ret ;)