mandag, maj 28, 2007

Mano y Mano

Endelig har man besejret alle fjolserne. I over 40 minutter har man akkumuleret ships, bluffet, stjålet og intimideret. Og nu er sandhedens time kommet. Heads up mod den sidste fisk.

Og her træder mange i spinaten. De har lært om bubble spillet, om, hvornår man skal pushe, og hvornår man skal kalde. De ved en del om at spille tight i starten af en sng. Men de ved ikke så meget om at spille om guldet.

Her kommer jeg ind i billedet!

Eller rettere sagt, en spilteoretiker, der hedder John Forbes Nash, kommer ind i billedet. Han har udviklet en teori, der gør dit heads up spil næsten umuligt at udnytte. Og det er da egentlig meget rart med sådan en teori.

Jeg vil ikke komme for meget ind på teorien, for den er ikke så vigtig at forstå. Men teorien hviler i EV-beregninger (Expected Value=Den forventede værdi i $), og fokuserer på, hvilke kort du skal pushe, og hvilke du skal folde. Selv blev jeg først klar over teorien, da en god sng kollega (du ved, hvem du er) sendte mig et dokument om det. Og nu kan jeg godt se, at jeg har grebet heads-up spillet forkert an - helt fra starten.

Nej, det har jeg egentlig ikke, nu jeg tænker efter. Jeg har bare ikke benyttet mig af den optimale teori. Det gør jeg nu, og der er ingen tvivl om, at mine resultater er blevet forbedret.

Ovenstående skema viser den optimale spilleplan HU mod en modstander, hvor enten jeg eller han har ti gange BB. Det er ligegyldigt, hvem af os det er. Det eneste, der betyder noget, er, at en af os ligger omkring R10.

Alle grønne hænder kan du både pushe og kalde med.
Alle gule hænder kan du pushe med, men ikke kalde med.
Alle røde hænder skal du folde.
De blå skal du betragte som gule.

Her er situationen den, at en af jer blot har fem gange BB. Det ændrer hele scenariet. Nu kan man pludselig kalde og pushe en del bredere. Færre hænder skal foldes.

De her skemaer er gode at have ved hånden, men jeg kan desværre ikke finde et link til dem, så i må enten investere i SnG Power Tools, eller finde et andet redskab, der har skemaerne.

Men nu ved i, hvor der kan ledes. Og finder i de omtalte skemaer på nettet et sted, så læg lige en comment om hvor, så jeg kan linke til dem. :-)

Det skal lige til sidst siges, at strategierne i de ovenstående tabeller ikke nødvendigvis er den bedste strategi til alle modstandere. Slet ikke faktisk. Men det er en strategi, der på ingen måde kan udnyttes af modstanderen. Det vil sige, at så længe du følger rådene, vil modstanderen i det mindste ikke kunne omlægge sin strategi, og på den måde opnå en fordel. For de pushes og calls du laver, vil altid som minimum være neutral EV. Måske ikke det maksimale plus EV, du kan opnå. Men trods alt ikke et tab.

PS. Slutter dagen på små 100$, hvilket er fint nok, da jeg kun spillede 24 sng's (ROI=14,58%). Var oppe på lidt over 220$, men en session, hvor jeg tabte 5 coinflips i træk, væltede korthuset. Har nu præcis 2300,06$ inde på PokerStars.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg forstår ikke helt skemaet, skal jeg gå all in fra sb eller bb med alle de hænder.

Jeg kan ikke se andet end at HU bliv en lotte kupon, ved at spille på den måde.

Gambler_dk sagde ...

Skemat viser, hvad du skal gøre, hvis du har knappen, og derfor er første mand til at handle før floppet.

Det viser også, hvilke hænder, du kan kalde med, hvis du er i BB og derfor sidste mand til at handle før floppet.

Det kan godt være, at det ligner ren lotto, men det kan jeg garantere dig for, at det ikke er.

Det handler om, at de her skemaer, viser, hvilke hænder, du kan kalde med, hvis du ikke har nogen idé om, hvad modstanderens push-range er. Det vil altså sige, at selv om du intet ved om modstanderen, kan du i det mindste kalde og skubbe med de her hænder uden at han kan udnytte det.

Ved at følge skemaet, og de beregninger, der ligger bag, garanterer man, at sit spil i det mindste ikke har nogle huller, der kan udnyttes af en snug modstander.

Anonym sagde ...

Hey

Hvor har du de charts nash-charts fra?

Jeg har ledt med lys og lygte på nettet, men ak...