tirsdag, oktober 16, 2007

Evigt liv om godt fyrre år

Fremover når jeg passerer gaden, kan i være sikre på, at jeg kigger to gange frem og tilbage. Jeg skrinlægger også mine planer om at hoppe i faldskærm. Droppet er også tanken om at dykke i de hajfyldte caribiske have. Slut med at køre uden sikkerhedssele. Ja, alt hvad der på nogen som helst møde kan højne min risiko for at dø, er p.t. helt udelukket. Og årsagen er simpel.

Jeg har nemlig opdaget nøglen til evigt liv.

Ja, i læste rigtigt. Nøglen til evigt liv er inden for min rækkkevidde. Og hvis man er tæt på at kunne leve lige så længe man vil, er der vel også ekstra grund til at passe på livet, mens det kun er sørgeligt begrænset og kortvarigt.

Fremtiden er nemlig nøglen til evigt liv. Fremtidens eksponentielle videnskabelige udvikling, for at være mere præcis.

En af verdens førende fremtidsforskere, Ray Kurzweil, har et godt bud på, hvad de næste 50 år har at byde på. Og det kan betale sig at lytte til manden. Han har igen og igen ramt fremtiden lige i måsen. I 80'erne forudsagde han, at verdensmesteren i skak ville møde sin overmand i en computer i 1998. Det skete godt nok allerede i 1997, men alligevel imponerende. Han forudsagde også, at internettet ville blive verdens førende kilde til informationer. En tanke der i 80'erne var direkte latterlig. Og i dag forudsiger han altså, at nøglen til evigt liv er inden for rækkevidde. Tæt nok til at du og jeg (hvis du er under 40 år) har en chance for at få del i goderne.

Læs evt. flere eksempler på hans forudsigelser her: Ray Kurzweil.

Og hvem kunne ikke tænke sig at leve længere end vi gør i dag? Hvem kunne ikke tænke sig at leve helt ind i fremtiden, hvor al ting som bekendt er muligt.

Ray Kurzweil giver den såkaldte eksponentielle udvikling skylden for, at vi snart vil leve i et samfund så advanceret, at vi ikke selv kan forestille os det. Han kalder det for "Law of Accelerating Returns". Med det mener han, at vores udvikling ikke udvikler sig lineært, men eksponentielt. Et godt eksempel er antallet af processorer på mikrochips, der de seneste mange år er fordoblet i antal hvert andet år.

Et andet eksempel er historien om manden, der skulle belønnes af den kinesiske kejser. Manden var beskeden og træk derfor et skakbræt frem og lagde et enkelt riskorn på det første felt. Hvis kejseren blot ville doble antallet af riskorn på hvert af de resterende 63 felter, ville det være belønning nok. Talrækken kender vi alle til hudsløshed: 1 2 4 8 16 32 64 128 246 512 1024 osv. Kejseren endte med at opgive, da landet til sidst slap op for riskorn.

Og det er den slags udvikling, der venter os, forudsiger Ray Kurzweil stædigt. Og folk lytter til ham. Hans foredrag koster 25.000 dollar stykket, og sidste år nåede han at afholde 40 af dem. Bill Gates har flere gange inviteret ham hjem til middag for at fritte oplysninger ud af ham om, hvad vi kan vente os i de kommende år. Og i det hele taget er han en af de mest innovative tænkere og opfindere i USA.

Og hans forudsigelser er bestemt opsigtsvækkende. Inden år 2027 vil computerne forbigå menneskelig intelligens. Og inden 2045 vil vores teknologi udvikle sig så hurtigt, at vi har nået en singularitet; en tilstand, hvor almindelige biologiske skabninger ikke længere vil være i stand til at følge med i udviklingen.

Derfor efterlader hans forudsigelser mig med en fornyet forsigtighed for nuet. For hvor meget tør vi gamble med vores helbred, hvis straffen er et liv, der ikke varer evigt?

Det er en stor indsats - selv for en gambler som mig. :-)

Nuvel, jeg vil opfordre jer til at bruge en halv time på at se et af hans foredrag. Følgende foredrag blev optaget i Massachusetts Institute of Technology (MIT), som Kurzweil besøgte forrige år: Kurzweil: "Innovation Everywhere"

PS. Jeg har nu stadig planer om at springe i faldskærm. Jeg skal bare først have regnet oddsene ud på at faldskærmen folder sig ud kontra sandsynligheden for, at jeg vil kunne leve for evigt, hvis ikke jeg dør de næste fyrre år. ;.)

Singularity here we come! \o/

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Gambler, is that you?

Unknown sagde ...

Fix linket - eller fortæl hvordan vi finder videoen med foredraget (ku sikker har googlet mig til det på de 30 sek det tog at skrive dette...) ;)

Gambler_dk sagde ...

Så blev linket ordnet.