onsdag, maj 14, 2008

Vigtigheden i at analysere sit spil

Når tingene ikke rigtig kører, er det vigtigt at give sig tid til at analysere sit spil. Ofte kan man få det indtryk at man er verdens uheldigste mand, og hvis man fortsætter i den tro, kan et downswing let føre til en regulær nedtur af Pompejiske proportioner; For stræber man ikke efter at forbedre sig konstant, lulles man let ind i en fejlslagen tro, at det er de ydre omstændigheder, der udelukkende dikterer dit held og uheld. Men oftes skal fejlen findes hos dig selv.

I dag spillede jeg 30 sngs. Det gav et solidt underskud på små 270$ (ROI: -30%), og min umiddelbare tanke var, at jeg var vanvittig uheldig. Men en grundig analyse senere viser, at det ikke er hele sandheden. Jo, jeg havde en snes bad beats, men jeg fandt også et par fejl hist og her.

For at analysere mit spil, skal jeg bruge SNG Wizard. Det er et uundværlig program, der hjælper med at påpege dine fejl. Jeg gennemgik samtlige hænder, jeg røg ud på, og her er resultatet:

Big blind/Position/Min stack størrelse/Hånd/Spillere tilbage

150 / SB / 895 / TT vs. AJ / 5
Jeg pusher i et typisk SB vs. BB med TT i SB og slutter som nr. 5. Skubbet er korrekt: Uheld

600 / BB / 720 / A7 vs. AT/ 3
Jeg kalder selvfølgelig et push fra SB med A7o. Ude som nummer tre: Uheld

150 / BTN /1155 / AQ vs. AK / 9
Her begår jeg en marginal fejl og skubber et utg 3x open. Ude som nummer ni: Fejl

400 / BTN / 5940 / K7 vs. AK / 2
Jeg skubber fra knappen HU og desværre er jeg domineret. Ude som nummer to: Uheld

150 / SB / 1510 / A8s vs. 22 / 6
Skubber fra SB og BB har 22, og jeg er ude som nummer seks: Uheld

200 / UTG+1 / 1850 / QQ vs. AQo / 9
Skubber og bliver kaldt af SB. Mine damer bliver skudt ned på floppet, og jeg er ude som nummer ni: Uheld

200 / BB / 1610 / 55 vs. QQ / 6
Jeg skubber et raise fra bordets tosse, der sidder UTG+1. Desværre har han en hånd denne gang. Men skubbet er korrekt, og jeg slutter som nummer seks: Uheld

400 / UTG / 1930 / QTo vs. KK / 5
Jeg skubber 1900, da blinds er lige om hjørnet. SB har KK og jeg er ude som nummer fem. Jeg begår igen en fejl, men da blænderne var über tight, tog jeg en chance. Stor fejl, og jeg slutter som nummer fem: Fejl

150 / UTG+1 / 1385 / ATs vs. 77 / 6
Jeg skubber fra CO+2. Skubbet er korrekt, men desværre holder parret hjem, og jeg slutter som nummer seks: Uheld

150 / BB / 1315 / Q8o vs. Q2o / 6
SB skubber, og da jeg sætter ham meget løst, kalder jeg. Det er en fejl, da han skal skubbe over 80%, og så løs tror jeg nu ikke, han var. Han rammer en toer på turn, og jeg er færdig som nummer seks: Fejl

400 / SB / 720 / 72 vs T6 / 8
Igen et skub fra SB. På grund af en lang serie af elendige kort er jeg nu short stacked, så der er intet, jeg kan gøre her. Hans kald er også korrekt. Ude som nummer otte ud af 18: Uheld

100 / BB / 1425 / A8o vs. A4o / 8
Kalder et SB skub og han rammer på river. Ude som nummer otte: Uheld

30 / Btn / 1450 / JJ vs. KK / 9
Dagens værste play. Jeg kalder et 3x open fra mp og da SB reraiser småt, kalder jeg også hans gay-raise. Et lavt flop senere, og jeg er ude som nummer ni. Den kunne jeg godt være sluppet fra, hvis jeg altså ikke valgte at reraise all in på floppet: Fejl

100 / Btn / 1310 / 99 vs. KJo / 8
Jeg raiser 300 fra knappen og SB skubber 870 ekstra med hans lort. En konge på floppet, og jeg er ude som nummer otte: Uheld

200 / CO / 1625 / KK vs. Q6 / 5
Raiser 3x BB, og bliver kaldt af chipleader i BB. Flop: 664. Jeg skubber mine sidste 1025 og slutter som nummer fem: Uheld

200 / BB / 2280 / 99 vs. AA / 9
En spiller fra MP raiser 4x BB, og jeg rester. Ingen hjælp og ude som nummer ni ud af 18. Skubbet er i øvrigt 100% korrekt: Uheld

150 / BB / 625 / 85 vs. A3 / 6
SB skubber, og jeg har intet valg end at kalde. Han er multitabler og skubber vel ca 80-100% fra det her spot, så det er korrekt kaldet. Ude som nummer seks: Uheld

400 / BB / 2470 / K9 vs. A5 / 4
Jeg kalder et skub fra SB. Skubber han mere end 35% af gangene er kaldet korrekt, og det tror jeg bestemt han gør. Ender som nummer fire: Uheld

150 / BB / 1250 / 88 vs. AJ / 8
MP åbner 3xBB og jeg skubber. Board: 222(2)(K) og jeg er ude som nummer otte: Uheld

200 / SB / 1405 / 87 vs. A7 / 7
En super loose limper (55% vpip$) kalder fra mp. Der foldes til mig, og jeg vælger at tilte mine penge væk i et meget marginalt push. Ude som nummer syv: Fejl

200 / BB / 6380 / A6 vs. 22 / 2
Jeg er HU og kalder et overpush fra en meget aggressiv spiller og slutter som nummer to: Uheld

150 / SB / 1225 / J2 vs. KQ / 6
Et korrekt skub fra SB og et korrekt kald fra BB. Ude som nummer seks: Uheld

400 / BB / 2015 / AT vs. A5 / 3
Knappen skubber, og jeg slutter som nummer tre: Uheld

600 / BB / 153 / A8 vs. J2 / 2
Jeg kalder et skub fra SB og slutter igen som nummer to: Uheld

400 / Btn / 4875 / AJ vs. AQ / 3
Raiser 3xBB fra knappen med tre tilbage og kalder derefter et skub fra BB. Slutter derfor som nummer tre: Uheld

200 / BB / 995 / AK vs. A9 / 4
Jeg kalder big stacks utg raise og turn bringer en nier. Ude som nummer fire: Uheld

200 / Btn / 2615/ KJ vs. 89 / 4
Jeg laver et tvivlsomt 3x open fra knappen og bliver kaldt af chipleader i SB. Et lavt flop kommer, og jeg smider all in i håb om, at han kaldte for at floate mig. Jeg havde ret, men han ramte desværre top par på floppet, og ud ryger jeg. Helt unødvendigt spil fra min side: Fejl

400 / BB / 1905 / TT vs. KQ / 5
SB skubber og jeg kalder. Han rammer en dame på floppet, og så sang den fede dame. Ude som nummer fem: Uheld

Totalt lavede jeg seks fejl, og det er alt for meget. Jeg var også rigelig uheldig, men det skal ikke alene undskylde mit dårlige resultat i dag. Havde jeg ikke lavet de seks fejl, kunne jeg optimalt set have gået fra et underskud på små 300$ til et overskud på nogenlunde det samme. Det er en forskel på 600$, og det viser med al tydelighed, hvor meget ens fejl betyder.

Og derfor er det altid utroligt vigtigt at analysere sit spil efter hver session.

Jeg er stadig 830$ oppe for måneden. Men det betyder desværre også, at jeg nu er på et 1100$ downswing siden mit højeste punkt i starten af måneden. Min ROI er dog stadig på fornuftige 9,4%, så hvis skuden vender snart, kan jeg stadig nå en fornuftig måned.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

meget interessant jeg vil printe denne her ud og kikke noget mere på den.
Endnu engang mange tak for din super Blog.
MVH ClownFish

Anonym sagde ...

Mener ikke hånden her er en fejl:
400 / UTG / 1930 / QTo vs. KK / 5
Jeg skubber 1900, da blinds er lige om hjørnet. SB har KK og jeg er ude som nummer fem. Jeg begår igen en fejl, men da blænderne var über tight, tog jeg en chance. Stor fejl, og jeg slutter som nummer fem: Fejl

ellers bliver du blinded ud, QT er en fin hånd at skubbe på i den situation.

K7 push HU med 15BB tilbage, er jeg lidt tvivlene på. Normalt pusher jeg sjældent når jeg har mere en 10BB. hvor mange chip har modstanderen? generelt kan jeg godt lide at spille mod modstandere der pusher ofte HU. kalder da med Ax eller K9+ og vinder ofte relativt hurtigt. at jeg skal vente et par runder betyder ikke det helt store, medmindre jeg ligger nede omkring 10BB.

Flere hænder er du blevet meget shortstacket. Er det pga tidlige tab? jeg pusher på any card hvis jeg har mindre end 5BB tilbage. prøver at vælge tight modstander. men nogle gange er det selvfølgelig svært på aggresivt bord(skal helst pushe først).

Håber ikke det lyder for negativt, jeg spiller normalt kun 11$ og party sng, så måske er modstanden helt anderledes her..