torsdag, juni 11, 2009

The downward spiral

Det går helt af helvedes til for tiden med hensyn til poker. Når jeg efteranalyserer mit spil, så virker det som om, at jeg er inde i en uheldig stime, hvor jeg igen og igen render ind i monstre og bliver bad-beated når jeg er foran før floppet. Det har kostet mig lidt over 1000$ i denne måned, og vi er ikke engang halvejs. Jeg har måtte rykke ned i limit. Ikke på grund af at jeg ikke har penge på kontoen, men fordi, jeg føler, jeg har brug for at sunde mig på de mindre limits, mens jeg rider stormen af. Så langt de fleste af mine sngs består af 15$ med så mange 28$ sngs, jeg kan få presset ind.

Jeg har brugt en del tid på at kigge mit spil igennem, og jeg mener at have fundet et par leaks, der er kommet til mig på det seneste. Når man er på en heater, betyder det ikke så meget, at man ikke spiller optimalt. Derfor kan ens spil glide lidt i den forkerte retning, og jeg har set en del sngs igennem, hvor jeg skubber og reraiser med hænder, der er -$EV i længden. Dem er jeg igang med at dæmme op for, så jeg håber, at jeg kommer ud af denne nedtur stærkere end nogensinde.

Mit spil fra knappen fungerer rigtigt godt. Jeg skubber, når jeg skal , og desværre bliver jeg også kaldt af hænder, der har mig slået. Det er en del af spillet, men jeg har lagt mærke til, at jeg er en anelse for aggressiv UTG, når jeg har mindre end 10BB. Her skubber jeg lidt for bredt, og det har kostet på bundlinjen de sidste par dage.

Heldigvis er modspillerne dummere end nogensinde, og måske spiler det lidt ind, at jeg ikke justerer mit spil efter, hvordan modstanderen tænker, men mere på, hvordan ICM fungerer. Her er et eksempel:

PokerStars No-Limit Hold'em, $15+$1 Tournament, 10/20 Blinds (9 handed) - Poker-Stars Converter Tool from FlopTurnRiver.com

MP2 (t1500)
MP3 (t2370)
CO (t1115)
Button (t1330)
Hero (SB) (t1480)
BB (t1500)
UTG (t1590)
UTG+1 (t1500)
MP1 (t1115)

Hero's M: 49.33

Preflop: Hero is SB with J, J
UTG calls t20, UTG+1 calls t20, MP1 calls t20, 1 fold, MP3 bets t160, 2 folds, HERO?

Her er et nasty spot, hvor jeg kan forvente at blive kaldt ned af mindst en hånd, hvis jeg raiser eller skubber. Jeg endte med at folde, da det efter min mening er for tidligt at gamble mod en AK med risiko for at rende ind i en endnu stærkere hånd. Men det er en typisk situaition, hvor jeg rent faktisk er lidt usikker på, hvad det rette move er. I er derfor meget velkomne til at komme med forslag. Det skal selvfølgelig være fra de af mine læsere, der forstår sig på sngs. :-)

4 kommentarer:

MikeTyson sagde ...

For mig er det en no-brainer.

Med de stacks/blinds/personer som du beskriver, er det altid kun et call. (Raiser han meget mere er det fold)

Med så små blinds skal JJ altid kun betragtes som et lille par, når folk har raiset før dig. (QQ er en helt anden historie)

Rammer jeg ikke trips, og floppet ikke slå A .. men f.eks K/Q høj… better jeg halv-pot. Re-raiser han, folder jeg uden at blinke.

Hvis floppet slår 10-høj eller under, plejer jeg at checke. Hvis han better .. check-raiser jeg allin.

AK/AQ folder ofte, imens man sjovt nok ofte får et call af små par som tro man bluffer.

I længden er det ikke en hånd eller setup man tjener kassen på.

Men det vigtigste, er at man ikke smider skillingerne til midten før floppet med JJ, det er i hvert fald –EV når blinds er så lave.

Lad ikke malingen, narre dig ;-)

Gambler_dk sagde ...

Tak for input Mike.

Problemet i det her spot er, at vi ikke kan forvente kun at være to på floppet, hvis vi kalder raiset. På det her limit vil vi som regel få et eller flere kald fra dem, der har limpet. Desuden er hans raise en anelse for stort til at set-mine, så et kald er jeg bestemt ikke lykkelig for.

Måske man kunne raise til 500 og folde til et evt. all-in... Men den linje er jeg sgu heler ikke meget for, da man i så fald reducerer sin hånd til et bluff.

Anonym sagde ...

Der er flere ting at betragte:

-han openraiser ikke fra en af de allerførste positioner

-der er flere limpere foran ham, som må betragtes nemt at kunne folde til et stort raise

-ingen vil gerne spille en stor pot mod netop bigstack

-han har masser af chips, og vil helt naturligt "bully" mere

alt dette taget i betragtning kan vi sagtens sætte hans range på minimum top 9%, og her er vi foran. (skillelinien går ved ca. 5%)

Mod top 9% er vi ca. 56-44 + at vi selvf. har foldequity.

Derfor er der i mine øjne 2 muligheder:

1. Det helt sædvanlige fold, fordi vi ikke så tidligt vil ud og risikere stacken.

2. Raise, enten et hæftigt re-raise eller evt. all-in.

MrJimmy

exitpoll sagde ...

Vil aldrig reraise med JJ så tidligt i en SNG. Valget står mellem et setmine-kald og et fold.

Jeg kalder nok, better floppet hvis det er 10 høj eller derunder. Folder til alt modspil på floppet.

Problemet er, som du også selv er inde på, de to early limpers. Hvis du kalder, får de potodds til at kalde og vi får en 4-way pot (medmindre UTG har limpet et monster og repopper. Men så er det jo nemt at folde JJ).
Selvom der falder 3 lave kort og JJ altså er overpar er risk-reward scenariet for en 4-way pot med to low limit fiskere ret dårligt. Du vinder nogle små potter når de misser og du ryger ud når de rammer.

Så tidligt i en SNG gælder det i mine øjne i ekstrem høj grad om at "pick your battles".
Jeg er folder fx AK til stærk preflop action uden at blinke tidligt i SNGs ud fra samme overvejelse. En hånd, der i min erfaring taber store potte og vinder små tidligt i en SNG.