onsdag, november 14, 2007

Man skal have værktøjet i orden!

NB: Af en eller anden grund har blogger valgt at smide det meste af denne artikel væk. Og da jeg er for doven til at skrive det hele igen, smider jeg denne her gamle ufærdige back-up på bloggen. Melder lysten sig, skriver jeg resten igen på et senere tidspunkt.


Som pokerspiller tvinges man konstant ud i beslutninger, der er mere eller mindre tvivlsomme. Nøglen til succes ligger derfor i at skelne mellem de mere og mindre tvivlsomme beslutninger.

Og her er der brug for al den hjælp, du kan finde. Og et godt sted at kigge er på de elektroniske hjælpemidler, vi har til rådighed. I de kommende dage kommer der derfor en række poster med gennemgang af de mest populære programmer, jeg selv bruger. Dagens blogspot handler om

Pokertracker

Jeg bruger desværre ikke Pokertracker længere. Det kan jeg ikke hos Interpoker (Crypto-netværket), der af forunderlige årsager har besluttet sig for at have den mindst brugervenlige side, jeg nogensinde har spillet på. Man kan ikke justere bordstørrelsen efter smag og behov, man kan ikke bruge Pokertracker eller Acehud til sng's, og softwaren kan ikke magte at have mere end otte-ti borde åbne af gangen og crasher jævnligt.

Men i mine PokerStars dage, var Pokertracker et uundværgeligt redskab.

Kort fortalt tillader Pokertracker, at du har totalt styr over dit spil. Den gemmer alle hænder, og den hjælper dig til at få overblik over, hvilke hænder du spiller mere tvivlsomt. Og så er det et nødvendigt redskab, hvis man ikke gider sidde og fumle med store regnskabsark for at have overblik over fortjenesten.

Lad og tage et grundigt overblik over, hvordan jeg bruger programmet til at optimere mit spil. Jeg går her ud fra, at du kender til alle de basale ting, PokerTracker kan. Ellers vil jeg anbefale, at du læser et par tutorials (google it!).


Ovenstående billede er resultatet af et par måneders spil for ca. et år siden, da jeg stadig huserede på PokerStars. Som i kan se, spillede jeg udelukkende ni-mands turneringer, og min ROI lå i den periode på ca. 12%, hvilket er fint. Det siger os egentlig ikke så meget, andet end at jeg slog spillet på de niveauer, jeg spillede.

For at se, hvordan mit overskud blev bygget, er vi nødt til at se på, hvilke hænder, jeg spillede.

På billedet her er det tydeligt, at jeg starter tight for derefter at åbne op i takt med at blinds stiger. Det er jo helt klassisk og sådan burde alle vindende sng spilleres stats se ud.

Men grafen viser os også, at jeg limper mere end jeg raiser. Det kan vi se ved at sammenligne "Vol. put T$ in the pot" og "PF raise%". "Vol. put T$ in the pot" er den procentsats af hænder, hvor jeg frivilligt smed penge i potten før floppet. "PF raise%" er den procentsats af hænder, jeg raisede før floppet.

Og her er det tydeligt, at jeg i starten foretrækker at limpe med en del hænder. Det er normalt ikke et sundt tegn, så lad os lige se på, hvilke hænder, det drejer sig om.

Her er listen sorteret efter antal spillede hænder udelukkende på 1. blind level. Og det er tydeligt, at jeg foretrækker at limpe med mine par og gode esser. Især fra SB, hvilket jo er helt naturligt.

Her er det dog mest interessant at fokusere på, hvordan det går mig når jeg limper par uden at være i SB. Tjener jeg penge på at set-mine, eller er det en underskudsforretning, jeg skal undgå i fremtiden?

For at det kan lade sig gøre, skal der ændres lidt under "filters...", som du finder under første faneblad i PokerTracker:

Resultatet er følgende:


Ifølge Pokertracker er det en umiddelbar succes at set-mine, altså at kalde med par i håb om at ramme et sæt på floppet. Det skyldes nok primært, at folk er klar på at betale stort af, når man endelig rammer. Det passer også fint ind i mit billede af spillet generelt på de her niveauer.

Ok, så det er en god forretning at set-mine tidligt i en 9-mands sng. Allerede her har vi fundet en værdigfuld ledetråd.

Lad os se lidt på, hvordan jeg spiller på boblen. Det er jo her pengene skal laves, og det er her, jeg ikke har råd til at have store leaks. At folde sine par på de første par levels er jo næppe en fejl, der afgører om du er vindende eller tabende spiller.

Her er det interessante igen min VP$IP og PFR%. Det er tydeligt, at dagene med set-mining er ovre. Stort set alle hænder, jeg spiller, er med et raise. Blinds er ofte blevet så store, at det ikke kan svare sig at "trappe" med andet end måske AA og KK. Jeg spiller små 30% af mine hænder for et raise på boblen. Det er hyper aggressivt, og det betyder også, at det ofte betyder, at jegs skubber med rent affald. Det ved alle gode sng-spillere selvfølgelig er helt afgørende for at opnå succes[....]

----
Jeg har holdt et par dage fri for poker. Der har været en del arrangementer i ugens løb, og jeg har desværre opdaget Call Of Duty 4... Det spil er jo sindssygt underholdende, og det koster lidt af min pokertid.

Men i dag spillede jeg en håndfuld sng's, og det gik fint nok. Bookede et overskud på små 100$, hvilket er godt taget i betragtning, at jeg lavede et par horrible moves i ny og næ. Mine reads var helt off, og det er kun pokergudernes beslutning om at lade mig suge ud konstant, der holdt mig flydende. Jeg skal virkelig til at koncentrere mig mere, for mine reads er en væsentlig del af min begrænsede succes.

Nuvel, jeg regner med at grinde videre i morgen. Jeg har et par bonusser, jeg gerne vil nå, og da jeg er ved at få fodfæste i 20£ sng'sene, samtidig med at jeg jævnligt gæster 30£ bordene, er det et godt tidspunkt at holde fast i rytmen.

---
Endte dagen på 280$ i plus, så det er herligt. Resultatet er ikke så vigtigt, men jeg fik bedre styr på mine reads, og godt hver gang, jeg røg ud af en sng, var pga. suck-outs. Det er en vigtig observation, da det i det mindste betyder, at jeg kalder på de rigtige tidspunkter.

Ingen kommentarer: