mandag, december 10, 2007

What are the odds?

Som i poker, er livet styret af en række tilfældigheder. Alt kan gå vel, og så lige pludselig, ud af det blå, ændres alting. Den ene dag er du på vej til arbejde, og den næste sidder du lammet i en kørestol. Alt kan ske. Og alt vil ske. Bare ikke altid for dig.

Så hvad er oddsene for, at det netop er dig, det vil ske for?

Det har jeg siddet og regnet lidt på.

Inspirationen kom efter en flyvetur, jeg foretog i weekenden fra Aalborg til København. I ved hvordan det er. Enten er man heldig, og bliver placeretved siden af en kvindelig undertøjsmodel, eller også ender man hos en 300 kilo tung sumobryder, for hvem et bad er et religionsbrud.

Jeg var heldig og endte ved siden af en sød kinesisk pige som lignede at være mellem 20 og 25 år gammel.

Men hvad er oddsene for det?

Til det skal vi bruge lidt statistik.

Ifølge Dansk Statistik findes der i Danmark samlet 1171 kinesiske piger i alderen 20-25 år. Danmarks samlede befolkningstal er på 5.4 millioner. Det vil sige, at der er 0,2 procent sandsynlighed for, at jeg netop kommer til at sidde ved siden af en kinesisk pige mellem 20-25 år. Så når man ser på det, var jeg ret heldig der.

Omvendt, så er jeg ikke kræsen. Enhver pige mellem 18-30 ville være en succes at ende ved siden af i min bog. :-)

Nuvel, i Danmark findes ca. 401.924 pigebørn mellem 18 og 30. Det betyder, at sandsynligheden for at jeg bliver sat ved siden af en pige mellem 18 og 30 er på blot syv procent. I 93 procent af mine fremtidige flyveture kan jeg altså se frem til IKKE at sidde ved siden af en ung kvinde. Kummerligt.

Et pigebarn

Lad os for sjov skyld finde et andet eksempel, hvor oddsene kan fortælle os noget:

Peter er 25 år gammel, og hver dag kører han til og fra arbejde i sin bil, helt ligesom så mange andre pendlere. Hvad er sandsynligheden for, at han dør i et biluheld inden han er fyldt 30?

Svaret er måske opmuntrende. Blot 30 mennesker mellem 25 og 29 år omkom i 2005 i biluheld. Lad os gætte på, at det tal ikke ændrer sig væsentligt de kommende fem år. Det giver en sandsynlighed på 0.002 procent for at Peter dør i et biluheld inden han er fyldt 30. Det lyder meget lavt, men Peter har ca 15 gange større sandsynlighed for at dø i sin bil inden for fem år end at blive delt en Royal Flush næste gang, han spiller en hånd i poker.

Men det er alligevel sjovt at tænke på. For det er jo hele tiden, at de her sandsynligheder kommer i spil. Hvert sekund, hele livet. Den ene dag er du på vej til arbejde, og den næste sidder du lammet i en kørestol. Alt kan ske. Og alt vil ske. Bare ikke altid for dig. Hvis du er heldig og kan undslippe nuets minefelt af sandsynligheder med livet i behold.

---
Apropos poker, så har jeg ikke spillet en eneste hånd i denne måned. Lysten har ikke været der, og så bør man ikke spille. Det siger alle de kloge i hvert fald. Jeg regner dog med at gå i gang med at grinde fra i morgen. Det er i hvert fald planen.

Ikke et pigebarn

2 kommentarer:

Henk sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
Gambler_dk sagde ...

skjult spam frabedes, tak.