tirsdag, april 01, 2008

Aarsagen til min lange blog-pause:

Jeg har ikke blogget i et stykke tid nu. Det beklager jeg. Men undskyldningen er saa god, at jeg er sikker paa, at i tilgiver mig. I skrivende stund sidder jeg ombord et fly paa vej mod Kennedy Space Center (derfor kan jeg ikke bruge danske skrifttegn), hvor - og hold nu fast - rumfaergen Discovery er ved at gennemgaa sidste pre-flight checks inden lift-off praecis 5:01 p.m. EDT d. 31. maj.

Og hvad laver jeg saa der, er der sikkert en enkelt nysgerrig laeser, der spoerger.

For godt tre aar siden vandt jeg 1. praemien i et stort anlagt spansk realitity-show (jeg er halv spanioler), hvor 1. praemien var en sponsoreret tur ud i rummet med en privat rumfaerge. Vi har haft noget lignende i Danmark engang.

Desvaerre blev turen aflyst, da firmaet, der skulle have floejet os derop, gik konkurs. Men jeg stod paa stand-by i det tilfaelde, at der ville blive aabnet op for en ny mulighed.

Og det er der nu. I de sidste tre uger har jeg derfor gennemgaeet diverse tests i Japan sammen med en gruppe japanske videnskabsfolk, der skal installere et nyt laboratorium deroppe.

Det er foerst nu, at jeg har faet lov til at "sladre" om min heldige situation, og i kan derfor laese om hele historien i Politiken i morgen, der har sikret sig de danske eksklusiv-rettigheder fra det spanske TV-selskab TVE.

Ifoelge planen docker vi med den Internationale Rumstation (ISS) allerede 1. juni, og vi forventes tilbage 11. juni, hvor vi - forhaabentlig - kan traede sikkert ud på AFB Hoedspruits landingsbane i Sydafrika.

Er tvunget til at logge af, da vi skal til at lande, men hvis jeg faar tid i morgen, vil jeg skrive en mere gennemgaende opfoelgning til historien her. Ellers kan i laese det meste i Politiken i morgen.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har hørt en af de astronauter, du skal flyve med, er den indiske Ran Slirpa, kan du bekræfte det?

GusX42 sagde ...

Det var heldigt at det lige var den 1 april du skulle afsted, jeg har hørt at hvis man rejer tættere på juni og juli mdr. som er sommermåneder, så er risikoen for at rumskibet brænder op - på grund af solens stråler - meget større.

Men god tur... Det bliver hyggeligt ;-)

Anonym sagde ...

Hej spaceman glad for at høre at du stadig er der ude, jeg er forholsvis ny læser på din blog, og vil bare lige sige SUPERBLOG tak for det. Håber ikke du får et badbeat i syperspace.

Anonym sagde ...

Den var sgu meget god :-)

Du må gerne blogge, selvom det ikke handler om poker (nudge nudge).