lørdag, august 16, 2008

Hvor meget er en milliard kroner værd?

Jeg har et lille hovedbrud til jer. :-)

I poker skal man altid være i stand til at vurdere, hvor meget man bør satse på et væddemål. Sidder man med to par og er blevet raiset all in, bør man vide, hvor stor sandsynligheden er for at vinde, sammenlignet med hvor mange penge du står til at miste og hvor bred den række hænder, du regner med han laver det move med, er. Det er elementær sandsynlighedsberegning.

Men det kan godt være lidt tricky. Her er et tænkt eksempel:

Du er til en dyr velgørenhedfest, hvor du tilfældigvis falder i snak med Bill Gates, en af de rigeste mænd på jorden. Han har et besynderligt væddemål til dig:

"Vi spiller plat eller krone. Hver gang det bliver krone, fordobler jeg beløbet. Bliver det plat stopper legen, og jeg udbetaler, hvad vi er nået til. Jeg har en milliard kroner i banken at bruge på legen. Hvad synes du er en fair pris at betale for den mulighed?"

Du laver en hurtig udregning i hovedet og finder frem til, at sælger du alt, du ejer og hiver dine penge ud af banken, har du en million kroner til rådighed.

Du ved to ting med sikkerhed:
1)Der er ingen snyd involveret. Mønten har en 50% sandsynlighed for ramme plat og 50% chance for at lande på krone.

2) Det maksimale du kan vinde er en milliard kroner.

Ud af din samlede netværdi på en million kroner, hvor mange penge vil du mene, Bill Gates kan afkræve dig for at spille spillet?

Min egen vurdering kommer i næste blogindlæg.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

EV er 5,488 millioner.
taber man millionen hvis man ikke rammer rigtigt? hvis ja så er expected loss 0,5mill. Den "rigtige" pris skal være under 4,988 millioner. hvis man skal tjene på det.

Er jeg helt gal på den?

Mvh
Lgrau

Anonym sagde ...

Jeg læste lige spørgsmålet igen. der trækkes et beløb fra indkuddet inden væddemålet starter. Den er lidt mere tricky.. det bliver med hurtig overslag omkring 870.000, må lige se om jeg kan få strikket en formel sammen når jeg kommer hjem. dvs. bill får 870.000 inden spillet begynder. Jeg går ud fra at han også får de 130.000 der er i puljen ?

Mvh
Lgrau

Anonym sagde ...

Spillet skal vist præciseres lidt.

Hvis der er plat i første kast, så vinder man 1 mio kr.
Hvis første plat kommer i andet kast får så vinder man 2 mio kr.
Hvis første plat kommer i andet kast får så vinder man 4 mio kr.
Hvis første plat kommer i andet kast får så vinder man 8 mio kr.

Hvis de første elleve kast er plat så vinder man 1 mia kr. (og ikke 1,024 mia kr)

EV er 5.976 mio kr., så det burde Bill vel kunne afkræve for at få lov til at spille spillet.

Det er tale om et klassisk problem indenfor sandsynlighedregningen, St. Petersborg paradokset (http://en.wikipedia.org/wiki/St._Petersburg_paradox). Hvis der ikke er noget loft, så bliver EV uendelig og det er ikke muligt at fastsætte en fornuftig pris for at spille spillet.