onsdag, september 26, 2007

Knappen: en velsignelse og en forbandelse

De fleste af mine gæster på denne blog ved forhåbentlig, hvor vigtig position er i en sng. Men at sidde på knappen kan dog både være en velsignelse og en forbandelse. Især for svage spillere. De har nemlig en tendens til at overspille deres hænder, da de nærmest føler sig forpligtede til at smide nogle penge i puljen, nu de har den bedste position på bordet og der foldes til dem. Og det kan ofte være helt forkert.

Ofte er spilleren med den gode position ikke ham på knappen, men ham i big blind. Og det vil helt sikkert komme som lidt af en overraskelse for nogle. Men det er egentlig logisk nok.

En sng er nemlig ikke som et cashgame. Her kan du ikke reloade, når du løber tør for jetoner. Du har kun de chips, du sidder med, og derfor er det vigtigt at bevare dem. Det betyder også, at et hæv fra knappen kan udnyttes af en snu spiller fra big blind med under ti big blinds tilbage. Han får nemlig lov til at agere først på floppet, og det kan være afgørende.

Et eksempel:

Vi sidder i BB med 950 jetoner og blinds er 50/100. Der foldes til knappen, og han har 1100 jetoner. Han kender til reglen om at skubbe alt ind når han har mindre end ti big blinds. Men det har han ikke, så i stedet laver han et lille raise på 250 for derefter at udnytte sin position på floppet, skulle han blive kaldt. Vi ved, at han er alt for løs før floppet, og at han også kalder løst når han har puttet penge i potten før floppet. Derfor kan vi ikke bare raise all in og regne med at han folder. Det ville være for risikabelt. Til gengæld er han standard tight post flop, hvilket de fleste loose fisk er, når det kommer til stykket.

Nuvel, vi kalder hans raise fra BB. Da floppet kommer har knappen 850 jetoner og vi har 700. Floppet er Q73 rainbow.

Og her har vi pludselig den gode position. For med 550 jetoner i puljen har vi kun to muligheder: check eller all in. Og her er beslutningen let. For jeg kaldte nemlig fra BB udelukkende for at kunne lave en stop'n'go - altså at skubbe all in på floppet næsten uanset hvad. Er floppet vildt skræmmende, fks TJK twotone, kan det godt være, jeg check-folder, men langt de fleste flops vil bestå af mindst to små eller middelstore kort, hvilket er helt perfekt til en stop'n'go.

Derfor: Er jeg klar over, at jeg højest sandsynligt går all in på floppet fra BB, er positionsfordelen vendt 100 grader. I og med at det er mig, der agerer først på floppet, er det også mig, der bestemmer, hvordan hånden skal spilles. Det er mig, der er i førersædet. Det er mig, der kan tvinge den anden ud af potten før har overhoved får chancen for at agere.

Derfor kan det være ret forræderisk at hæve fra knappen når man har omkring 10-15 big blinds. Man åbner nemlig op for, at en snu spiller kan udnytte situationen ved at lave en stop'n'go som beskrevet ovenfor. Så selv om det virker lidt for aggressivt, kan et all in for 15 big blinds ofte svare sig mod aggressive eller snu modstandere.

Omvendt kan den viden også bruges til at snyde snu modstandere selv om du sidder med knappen. Man kan nemlig ofte "lokke" modstanderen til at lave en stop'n'go. Raiser man tilpas småt, sådan at BB efterlades med nok jetoner til et potbet på floppet, kan det ofte udløse en stop'n'go. Men pas på med at lave tricket med andet end par i hulen. Du skal i hvert fald først beslutte dig for, om du vil kalde et all in uanset hvad floppet viser. Ellers åbner du igen op for at blive bluffet ud af en snu BB.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Beklager, men jeg synes simpelthen ikke den teknik er særlig smart for en vinde pokerspiller som dig ...

Måske det er super smart på +100$ niveauet.. men ikke på 10-20$.

Det giver simpelthen ikke pengene nok igen, på sigt.. i forhold til den risiko du løber. Den vil resultere i alt for mange umotiveret 4-6 pladser..

Tror kun jeg gjorde det i starten af min lille poker karriere, indtil jeg lært det den hårde vej.

Mvh
-Tyson

Anonym sagde ...

Jeg bruger dette move meget sjældent. Man risikerer samme scenarie som ved at reraise allin pf: At villain ikke fatter, det er -ev at kalde med medium hænder.

Linjen med AI på floppet definerer tydeligt din hånd for den "snedige" villain på 11-22$: Draw eller bluff. Af made hænder kan det kun være top par eller derunder. Rigtig mange kalder så ned med fx medium pp i hulen.

Mener dog jeg har brugt movet mod multitablers med en vis succes.

Gambler_dk sagde ...

Jeg er helt enig med jer begge to. Det er bestemt ikke et move man skal lave ofte. Men vurderer jeg, at villain kan rystes af en hånd på floppet, kan det IMO være en god investering. Det vil typisk være en god multitabler, der er målet. Men det kan også være en spiller, der gerne vil se en masse flops, og som jeg har set folde, når han ikke rammer en god hånd på floppet.