tirsdag, januar 22, 2008

Scientology - Et spadestik dybere

I sidste blogindlæg skrev jeg lidt om, hvad en Scientologist tror på, og hvad de repræsenterer. Men pladsen slap hurtigt op, så her er en opfølgning.

Scientology er ikke kun fanatiske Xenu-tilbedere eller pengehungrende selvudviklingskursussælgere. Nej, Scientology er også en organisation med tusindevis af tilsyneladende tilfredse medlemmer, der oprigtigt føler, at de, via samtaler med professionelle E-Meter operatører, er blevet bedre mennesker.

Et E-Meter er en af hjørnestenene i Scientology. Det er en maskine, der fungerer som en primitiv løgnedetektor, der skal afkode de små elektriske signaler et menneske afgiver i forskellige doser alt afhængig af dets mentale tilstand... Dog uden videnskabelig bevis vel at mærke.

Scientologys E-Meter - en primitiv løgnedetektor - reagerer når din sjæl er i uorden

Efter en eller flere af de såkaldte auditioner - altså samtaler med E-Meter operatører, kan man opnå status clear, hvilket vil sige, at man har fralagt sig de åg almindelige mennesker bærer på, og at man nu ser verden og sig selv i et renere og klarere lys. Og når først man er blevet erklæret clear, åbnes dørene for at blive Operant Thetaner (OT) på forskellige eskalerende trin. En OT er en slags supermenneske, der definerer menneskehedens evolutionære vej mod gudestatus. Er man OT har man fks en markant højere IQ end dengang man ikke var clear. Hvis du, efter tusinder af dyrt købte auditionstimer, når det højeste niveau af OT har du kastet al vrede, tristhed og usikkerhed fra dig og opererer nu som et perfekt individ af en ny superrace, der bærer navnet Homo scientologicus - No joke. Tom Cruise er på niveau seks ud af otte, så han har lidt vej endnu.

En af hjørnestenene i den Scientologiske religion er, at vi som mennesker kan forbedre os alene ved at tro på, at det er muligt. Og det er jeg faktisk rørende enig i. De tror også på, at vi alle stammer fra rumvæsener, og at vi alle har det i os at blive en gud. Her er jeg rørende uenig...

Grunden til at jeg tror på, at alle kan blive bedre mennesker ved selv at gøre en bevidst indsats, er simpel. Jeg har nemlig selv gjort det.

Da jeg var i starten af tyverne, var jeg ofte ikke til at skyde igennem i en diskussion. Jeg havde altid ret, og jeg gjorde altid mit ypperste for at overbevise andre om det. I processen tabte jeg dog ofte mit publikum. For hvem gider sidde og lytte til et bedrevidende fjols, der ikke er i stand til at lytte?

Det var først da jeg satte mig ned og gik i gang med at analysere, hvordan vi mennesker fungerer socialt, at jeg fik en erkendelse af, at det at have ret ikke altid er altafgørende. Ofte når man længere ved forståelse og tålmodighed end med arrogance og konfrontation. Men det tog mig mange dage med næsen begravet i psykologileksikoner, hjemmesider for selvudvikling og kropssprogsforbedringsmanualer (jeg styrer med de lange ord i dag!), at jeg fandt ud af, hvordan man bedst interagerer med andre.

Og jeg er af den sikre overbevisning, at var det ikke for min egen vilje til at forbedre mig selv, ville jeg stadig være et argumenterende røvhul uden social tæft og forståelse.

Derfor er jeg ikke så fjendtligt stemt mod Scientology, som jeg måske burde være.

Ja, Scientology styres af en gruppe pengebegærlige demagoger. Ja, Scientology hjernevasker sandsynligvis deres medlemmer. Ja, Scientology deler mange ligheder med en kult. Ja, deres religion er baseret på en skrupskør mands fantasi. Alt det er de skyldige i.

Men på den anden side er jeg sikker på, at Scientology giver indsigt og værktøjer til at forbedre en del menneskers selvopfattelse. Jeg kender i hvert fald et par personer, for hvem en bedre selvforståelse ville gøre underværker.

På trods af Scientologys positive sider, kan jeg stadig ikke overkomme det faktum, at hele kulten er baseret på en fabel om en ond hersker, der hjernevaskede et par milliarder sjæle, der nu flyver rundt og deler falske informationer ud til os. Slet ikke når historien er skrevet af en mand, der dengang levede af at opdigte science fiction.

Scientology har desværre en nærmest nazistisk tilgang til folk, der ikke bryder sig om dem. Med mine to sidste indlæg i bloggen her, er jeg fks i fare for at blive karakteret som en SP (Supressive Person), hvilket vil betyde, at jeg derefter vil tilhøre den laveste underrace indenfor Homo Sapiens. Bliver man først karakteriseret som en SP af Scientology er der ingen vej tilbage. Så er man uhelbredelig mentalt syg, og man har derfor ingen mulighed for at blive Scientolog. En SP er ultimativ ond, og det er håbløst at forsøge at omvende dem, da de bliver anset som farlige og depraverede individer, der for alt i verden skal udryddes. Koste hvad det vil. SP'erne er nemlig den direkte årsag til at Scientology ikke er mere populær i samfundet. SP'erne forurener deres medmennesker og gør i det hele taget livet surt for Scientologerne. Derfor har kulten en "fair game" politik, der giver alle Scientologer tilladelse til at forfølge SP'ere - helt som nazisterne forfulgte jøderne - med alle tilrådighed stående midler.

Generelt set har Scientology, efter min mening, et problem med at fremstå som en seriøs religion. Prøv bare at se denne skjult optagede introduktionsvideo fra et af Scientologys mange rekrutteringskontorer, og i vil se, hvad jeg mener ved hjernevask:


I en nysgerrig stræben efter at komme til bunds i mysteriet Scientology, har jeg overvejet at melde mig til en af deres auditioner. Det kunne være ret spøjst at opleve, nu man har læst så meget om det. Især da så mange umiddelbart kloge folk virker så begejstret for kulten. Så hvis ikke i hører fra mig den kommende tid, er det nok fordi jeg har travlt med at dele auditionsbrochurer ud på Strøget.

Kommer jeg mentalt uskadt derfra, følger selvfølgelig en udførlig rejsebeskrivelse i et senere blog indlæg.
  • Til sidst har Google video et to-delt 35 minutter langt Tom Cruise indslag fra 2004. Det indeholder samme tale som den video jeg skrev om i sidste blogindlæg, men denne her er uredigeret, tyve minutter længere og inkluderer at Tom Cruise bliver præsenteret af præsidenten for hele Scientology, David Miscavige. Sidste del af indslaget fokuserer på Scientologys fjendskab mod psykologer og den generelle medicinalindustri. Tom Cruise påstår blandt andet at have hjulpet brandmænd med at komme af med lilla toksiner i kroppen, der skulle have invaderet deres kroppe i forbindelse med oprydningsarbejdet efter World Trade Center angrebet - Noget den traditionelle medicinalindustri åbenbart ikke var i stand til at gøre:

Se den hurtigt, for chancerne er store for, at Scientology snart tvinger den væk fra nettet via sagsanlæg og trusler. Anden del kan ses her: Del II

Ingen kommentarer: