tirsdag, juni 12, 2007

Asiatiske sng-sweatshops - Eksisterer de?

Der er i øjeblikket en hed debat inde på sng forummet hos 2+2. Snakken går på, om bots har invaderet premisserne.

Og meget kan desværre tyde på det. Og så igen... En ting er dog sikkert. Et nyt fænomen er opstået på PokerStars sng's i niveauet 16$-60$.

Hvis du spiller derinde, læg da mærke til det enorme antal spillere fra Ho Chi Minh. Der er ca. en pr bord. Og de spiller alle meget ens. Det er i sig selv mere end betænkeligt. Det er dog ikke nok til at overbevise mig om, at der er computerprogrammer på spil.

Man behøver nemlig ikke at kigge længere væk efter en logisk forklaring end på de mange MMORGS (multispiller rollespil) på nettet. De er inficeret med kinesere og vietnamesere, der ikke laver andet dagen lang end at samle guldmønter op fra døde monstre, som så kan sælges for rigtige penge i Europa og USA. Jeg snakker om de såkaldte "sweat-farms", hvor op til 100 asiatere arbejder for et par rige bagmænd, der betaler mindstehyre til de fattige unger.

En typisk asiatisk "gold mining" farm

Er det umuligt at forestille sig noget lignende for sng's?

Tænk over det. Hvad har de to ting til fælles?

For det første er begge spil let tilgængelige og meget populære. Det betyder millioner af spillere, og gør det relativ let at "gemme sig" i mængden. Det gør organiseret arbejde lidt lettere. Især fordi, der er mange ringe spillere, der egentlig bare hygger sig lidt med et slag poker eller et slag World of Warcraft (WOW) i ny og næ. Begge type spillere er villige til at ofre penge på deres hobby, enten ved at købe guldmønter, eller ved at være ligeglade med om de taber penge på sng's.

For det andet er sng's ret lette at lære. De er meget generiske, og følger man en basis strategi såsom Moneymakers eller Lederers, kan det ikke gå helt galt. Det gør hele processen meget mekanisk og betyder, at man, ligesom i WOW, kan hyre folk fra gaden til at spille spillet for én.

Findes der derfor en "sweat-shop" i Ho Chi Minh, hvor en gruppe fattige kinesere spiller sng's dag ud og dag ind i et forsøg på at forsørge deres familier?

Jeg vil sgu ikke udelukke det. Og hvis det er tilfældet, betyder det, at der vil være en eller flere bagmænd, der tager langt størstedelen af fortjenesten.

Tanken er ret interessant, men det er også én, der kan ende som en reel trussel mod sng's i fremtiden. For hvem gider spille mod 7-8 generiske asiatere, der, selv om de kan udnyttes strategisk, i sidste ende spiller bedre end de mange hyggespillere?

Jeg håber i hvert fald ikke at jeg fremover vil være nødsaget til at bekæmpe en horde af sultne asiatere bare for at beholde min hobby.

Men ok, det her er selvfølgelig rene spekulationer, og jeg har ingen beviser for mit postulat. Men om ikke andet, er min mistanke blevet vakt. Fremover vil jeg følge situationen meget nøje, og uanset om det viser sig at være bots, fattige asiatere eller bare en tilfældighed, har det givet seriøst stof til eftertanke.

Til sidt er her en ukomplet liste over sng-spillerne fra Ho Chi Minh:

SNiP33R9999
radioshark
catfishpoker
chicagofish8
HOTMAIL1974
DR_H5n1 (Long An)
COMBLACK
SIROCCO777
KILLR1234
MONICA789
KILL3R1234
HIR3D_GuN
Lucky0012008 (tra vinh)
USD_N1
HUYLUCKY
Spainsoccer
tigerbeer77
eaglesky

---
For at slutte på en mere optimistisk node, præsenterer jeg jer for et klip, der med garanti vil give jer gåsehud:


3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ho Che Min = Vietnam => Vietnamesere Kinesere bor oftest i Kina ;)

Og hvis de slå spillet godt, hvorfor så aflevere en del af lønnen til en arbejdsgiver? Net cafere koster ca. intet de fleste steder i verden.

Verndroid sagde ...

Hold da for pokker i hule hede h..... fast hvor han da kan synge.

Gambler_dk sagde ...

Ja, han er sgu for vild!

Ang. min Sweat-shop teori, så må jeg sige, at jeg er blevet en del skeptisk. Spørgsmålet: "Hvorfor vælger dem, der sidder og vinder sng for andre, ikke at starte for sig selv?", er for svært at bortforklare. Så er det trods alt mere sandsynligt, at det er bots. Problemet er bare, at de spiller væsentligt forskelligt fra hinanden, så det synes også urealistisk.

Måske er det i virkeligheden bare et enormt stort kollegium i Ho Chi Minh, hvor alle er blevet bidt af poker-billen...