tirsdag, august 14, 2007

Når vi sidder i SB

Vi kender det vel alle. To limpere allerede i en seks mands sng, og du ser ned på AJs fra SB på andet blind level. Din stack er stadig intakt, og der ligger 105 chips i potten. Hvad gør du?

Mange vil råde dig til at hæve, da din hånd højest sandsynligt er den bedste. Og det har de også ret i. Chancen for at du har den bedste hånd er stor. Så hvad gør vi her?

Vi har reelt kun en god handling. At limpe. Et fold kan med nød advokeres, men det vurderer jeg til kun at være anden bedste løsning.

Et raise er katastrofalt. Og det vil måske overraske en del. Vi har jo trods alt den bedste hånd!

Problemet er at vi skal ud og investere en masse i håbet om at de alle tre folder. Mindst 150 jetoner skal vi smide. Det er 5 gange potten. Og selv det er alt for lidt, hvis vi gerne vil tvinge modstanderne til at smide deres små par, middelgode esser, eller suitede connectors. 250 jetoner er mere korrekt. Og det vil mange steder betyde, at du skal investere op til 25% af din stack.

Men så står vi også til at vinde mere, hvis vi rammer et es, vil mange sige. Problemet er bare, at vi bliver de første til at handle.

Et eksempel:

Blinds er 15/30 og start stacks er 1000, hvilket vi alle stadig har. To limpere fra CO og knappen og vi har AsJs i SB. Vi hæver limperne med 200 og knappen kalder os.

Potten er nu på 475.

Lad os sige, at floppet er A93 med to klør.

Vi har top par, så et bet på 300 virker rimeligt for at give flushdraws dårlige odds. Men det efterlader os med blot 485, hvilket betyder, at vi er mere eller mindre pot committed, skulle vi få et kald.

Som i kan se, er vi havnet i en situation, hvor vi har teoretisk set har risikeret hele vores stack med AJs ude af position og tidligt i en sng. Det er bestemt ikke, hvad vi ønskede fra start.

Havde vi limpet, havde vi haft 4 modstandere og en pot på blot 120. Her virker et bet på 75 rimeligt, og som i kan se, er vi langt fra pot commited skulle vi blive re-raised på floppet eller skulle en klør falde på turn.

Jeg vil gå så langt som at sige, at der kun findes tre hænder, der bør raises fra SB tidligt i en sng. AA, KK og QQ. Resten af de gode hænder (AK, AQ, AJ, ATs, 22+) bør limpes. Også selv om der foldes til dig i SB, og du kun er oppe mod BB.

For mange vil det måske virke ekstremt, men du skal tænke på, at det først og fremmest gælder om at overleve med din stack intakt. At akkumulere chips har anden prioritet.

Et raise fra SB bør derfor enten være et udtryk for ekstrem styrke, eller være del af et semibluff når blinds er høje, og hvor et raise all in bliver et fornuftigt alternativ.

---

Nok strategi snak. I dag blev nemlig en okay dag på filten. Jeg slutter på et lille plus på 233$, hvilket er helt fint. Jeg synes stadig, jeg mangler lidt på resultatsiden hos Interpoker, men som det ser ud i øjeblikket er jeg altid bedste spiller ved bordet, og så længe jeg spiller et solidt spil, vil jeg hive et overskud ud. Så er det op til den kortsigtede varians, hvor meget det bliver.

Og så er jeg hjemvendt fra Skanderborg Festival 07!

Efter fire dage i en konstant alkohol- og hashrus, kan jeg nu kigge tilbage på en masse sjov og spas. Jeg formåede at være så stiv og skæv, at jeg søgte tilflugt under et træ under Snoop Doggs koncert i den tro, at det styrtede ned. Der stod jeg så i over en time og ventede på, at det skulle holde op med at regne så voldsomt. Mine venner ville skrive sms'er, og jeg ville tålmodigt svare tilbage, at jeg ville indhente dem så snart regnen stoppede... Først næste dag gik det op for mig, at det aldrig havde regnet. Det var simpelthen noget, jeg havde forestillet mig! Hvor weird er det ikke?!?

Hver dag vågnede jeg i øvrigt lidt i ni om morgenen. Uanset hvor sent, jeg så havde indfundet mig i mit telt. Vi havde nemlig lejr klods op af en flok morgenfriske geder, der meget punktligt begyndte at bræge kl. 08.55.

"Baaahhh!" ville det lyde fra et får, og kort efter ville ti andre istemme "BAAAAAAHHHHH!!!!", og det ville selvfølgelig få et par bagstive festivalgæster til at bræge med inde fra teltene, hvilket igen fik gederne til at gå helt grassat. Ganske underholdende morgen koncert. :-)

Alt i alt blev det en god festival, der dog ikke nåede forrige års højder. Men den var bedre end sidste år, hvor det rent faktisk regnede en del.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

haha, don´t do drugs boy...