søndag, maj 04, 2008

En tur ned af "hustler-street"

I går var vejret perfekt. Solen skinnede, og der var ikke en sky på himlen. Jeg følte virkelig, at foråret endelig var kommet, og for første gang i år, kunne jeg gå rundt uden jakke.

Jeg var til et rådhusbryllup inde i byen, og da det var overstået, tog jeg en tur ned af Strøget. Og her blev jeg overrasket. Blandt de mange handlende, de asiatiske turister, og de sydamerikanske gademusikanter, fandt jeg intet mindre end fire grupper østeuropæiske hustlere. De er lette at genkende, da de som regel er omringet af "tilskuere", der velvilligt vædder og vinder penge ved at gætte, hvilken tændstikæske kuglen gemmer sig under. De fleste tilskuere tilhører gruppen af hustlere, og de vader frem og tilbage mellem grupperne for at skabe illusionen af, at man kan vinde penge på spillet. Grupperne havde spredt sig med godt 100 meters mellemrum ned af strøget, og ved hver eneste hustler, var der masser af action.

Og jeg var sgu fristet til at tage røven på alle fire. Men trods udsigten til et par hundrede kroner i gevinst, manglede jeg det sidste mandsmod. For de kan blive ret så tossede, når de opdager, at det er dem, der bliver hustlet.

Tricket er simpelt, og der er mange der kender det efterhånden. Når hustleren beder dig vælge, hvilken æske, du mener kuglen gemmer sig under, siger du, "Den er i midten", og nærmest samtidig løfter du de to andre æsker. Og da der ingen kugle er under de to æsker, må den jo per definition være i den sidste.

Problemet med den fremgangsmåde er, at gruppen af hustlere kan reagere ret voldsomt, når man angleshooter dem på den måde. Jeg lagde da også mærke til, at de alle sad ned og ikke havde en stand. Det betyder, at tilskuerne står op mens østeuropæeren sidder ned, væk fra mine hænders rækkevidde. Så de har i hvert fald tænkt lidt over det.

Hvad der overrasker mig mest, er at der i det hele taget er et marked for dem. Alle bør da efterhånden vide, at det er ren fup. Alligevel falder nok mennesker i fælden til, at det kan betale sig at have fire boder spredt ud på så lille et areal.

Der var i øvrigt en anden gruppe skruppelløse hustlere. Denne gruppe havde frækheden til at slå sig ned direkte på Rådhuspladsen. Her havde de et stort bord med apparater, bøger og diverse brochurer. De udlovede gratis stresstests og solgte bøger i stor stil. Alt sammen for at lokke intetanende folk ind i deres kult. Jeg snakker selvfølgelig om Scientology; L. Ron Hubbards geniale skatteskjul. Utroligt, at de kan blive ved med at overbevise folk om, at Lord Xenu inficerede menneskeheden med ånder fra dræbte rumvæsener.

Hele min oplevelse på strøget beviser dog en vigtig ting: Antallet af "suckers" er stadig enormt, og det lover jo godt for pokerens fremtid. :-)

---
Apropos poker, så blev det en fin dag på filten. Jeg spillede to sessions (30 sngs), hvilket gav intet mindre end 640,50$ i profit. Det giver en ROI på godt 75%, så jeg var brændvarm... Eller det føler jeg egentlig ikke, jeg var. Men med bla. to sejre og en tredjeplads i 18-mandsturneringerne betyder det alligevel en del på bundlinjen. De tre turneringer stod for godt halvdelen af overskuddet, så jeg klarede mig trods alt også godt på de regulære 27$ borde.

Det er første sessions på måneden, så det er selvfølgelig ekstra rart at starte ud med et plus.

Ingen kommentarer: