mandag, november 20, 2006

At blive bedre...

A spille en sit'n'go er på mange måder en helt anden oplevelse end at sidde i et cashgame.

I en sit'n'go har du en begrænset tidsramme til at nå alle dine mål. Du kan ikke bare læne dig tilbage og lade tingene ske. at lade hænderne komme. Du skal finde dine nøgletidspunkter og slå til med maksimal styrke.

Og i øjeblikket er jeg ret god til at fornemme, hvornår de tidspunkter opstår.

Når man, som jeg, spiller ganske mange sit'n'goes, finder man en slags rytme. Man ser de manglende brikker i puslespillet, og ved hvor de kan findes frem.

Et eksempel:

Sidder på knappen med K6s. Big blind er 200. Tidligere har CO fået lov til at stjæle min position.
Jeg har foldet 55, ATo og lignende. Derfor er det også nu, tiden er klar til at slå til. Jeg reraiser... nej, jeg smider alt hvad jeg har af chips ind i puljen, for han skal vide, at jeg mener at min hånd er bedst. Som regel folder han, og de gange han kalder, har jeg stadig en chance for at vinde hånden.

Et andet eksempel, er at vide, hvornår det er tid til et gearskifte.

I starten var jeg meget fokuseret på hvilket blind-level vi var på, og jeg lod blind-størrelsen bestemme, hvornår jeg skiftede gear. I dag er jeg langt mere fokuseret på, hvor stor min stack er, sammenlignet med resten af bordet og blindsene. Har jeg 400 i chips, kan jeg sagtens tillade mig at læne mig tilbage og fortsætte med at være passiv. Men ser jeg, at mine modstanderes stacks har en størrelse, der gør, at de heller ikke er alt for desperate, ja, så er det tid til at slå til. Ofte vindes en sit'n'go på, hvem der sikrer sig den tidlige dominans.

At være chipleader sent i en sit'n'go, er næsten en guldtrykt adgangsbillet til præmiepengene. Så simpelt er det ofte, og derfor kan det tit svare sig til at blive aggressiv tidligere, end blind level antyder.

Her er det, at din fokus på longterm resultater skal bane vejen til dine beslutninger. For træffer du ikke de rigtige valg, vinder du ikke i det lange løb. Hver beslutning er med til at afgøre, hvor højt oppe på procentskalaen, din fremtidige profit ligger.

En anden ting, der virkelig kan hæve niveauet på ens spil, er metodisk gennemgang af alle de vigtige beslutninger, du har truffet i hvert spil.

Så snart jeg har genneført et sæt sit'n'goes, loader jeg SitNGo Wizard op, og kigger alle mine spil igennem. Jeg ser nøje på mit slutspil, og jeg analyserer mine svære beslutninger.


Og den er sikker hver gang; Jeg finder altid et par punkter, hvor jeg kunne spille hånden bedre.

Dem prøver jeg at rette til næste gang. Rinse and repeat... og med tiden vil jeg blive bedre, og min indtjening vil stige proportionelt med min indsats.




Til sidst lige et klip, der med garanti får dig til at grine: :-D

The misheard lyrics

Ingen kommentarer: