fredag, januar 05, 2007

Min spillestil

Jeg har siddet og tænkt lidt over, hvad der karakteriserer min spillestil. Og det primære svar må være: aggression før floppet.

Jeg spiller på PokerStars 200$NL 9-mands borde, og opskriften for mit spil er ganske simpelt.

Først lige et par ordforklaringer:

ep: early position
mp: middleposition
lp: ja, gæt selv
cb: continuation bet
1/2bet: et bet på 50% af puljen
Bnt: button
CO: cut off. Pladsen lige før btn
Float: at kalde et bet med intension om at bluffe senere i hånden
OOP: Out of Position.

PREFLOP

Jeg spiller tight i ep og mp. Det er der ingen vej udenom.

Det er først i LP, at det bliver sjovt.

CO: Har jeg et par limpere, jeg har vurderet til at være loose, raiser jeg 4xBB +1BB pr limper med en ok hånd eller bedre: 22+, Kx+, 98+. Er der to limpere, investerer jeg altså 6BB for at vinde 3,5BB. Så virker det over 50% af tilfældene, tjener jeg på det... og efter mine erfaringer lykkedes det langt oftere end halvdelen af gangene - så længe man altså tager sine forholdsregler.

Btn: Samme setup, men her raiser jeg med ALT... så længe jeg ikke har gjort det sidste gang jeg havde btn, er de ringen, der vil lægge to og to sammen. Og selv om de godt ved, jeg kan bluffe, skal de investere en pæn sum penge for at spille mod mig OOP med en hånd, de ikke synes værdig til et raise.

Bliver der foldet til mig, raiser jeg ofte fra CO med en bred vifte af hænder. 22+, K7+, Ax+, T9+
Fra Btn raiser jeg ALT, så længe, jeg vurderer blinds til at være tight (vpip på mindre end 20%)

POST FLOP

Ser jeg et flop som den aggressive part, fyrer jeg et 1/2bet af næsten hver gang. Det kan ikke betale sig andet. Jeg ser ofte folk checke floppet efter at have raiset preflop, og ofte smider jeg et 1/2bet afsted, og de folder pænt. Havde de bare bettet ud, ville jeg folde ofte nok til at det kunne svare sig i længden for ham.

Ser jeg et flop som den passive part, floater jeg ofte de mere tight typer. Men det er lidt af en balancegang, for hvis de er aggressive, fyrer de gerne endnu et stort bluff afsted på turn. Og det kan jeg selvfølgelig ikke kalde uden en god hånd. Det er også vigtigt at notere sig, hvor mange penge, de sidder med. Er de shortstacked, skal man endelig ikke prøve noget smart, men blot spille ABC poker mod dem. Er de deepstacked (mere end 70BB) bliver det straks mere interessant.

De mindre aggressive spillere, der har læst et par bøger, ved også, hvor vigtigt det er at c-bette floppet. Men bliver de kaldt, har de sjældent nerverne til at fyre endnu et stort bet af på turn.

Ofte opgiver de, eller også better de et latterligt lille beløb. Og for mig er det en klar indikation på, at de ikke er super glade for deres hånd. Bringer turn så et kort, der kan hjælpe en draw, fyrer jeg gerne et 3x raise afsted. Og utroligt ofte folder de i forventning om, at jeg har ramt mit draw. De folder gerne middelstore par og store overcards.

Kommer der ikke et scarecard, er jeg ofte færdig med hånden. Den eneste grund til, at jeg nogen gange fortsætter med at floate, er hvis jeg vurderer at der er så mange scare-cards, der kan falde på river, at det giver mig odds til at fortsætte. Men så skal jeg også være ret sikker på, at han folder, hvis det kommer.

Lad mit illustrere:

Flop: 8s 9h 2h
Villain better, jeg kalder
turn: 6s
villain better 1/3 pot

Ved jeg, at han højest sandsynligt vil kalde mit raise nu, kan jeg nøjes med blot at kalde ham. Og sætter jeg ham på enten et overpar (TT+) eller to overcards (AQ+), kan følgende kort være med til at hive potten hjem på river: Alle klør og hjertere, der ikke er høje (ca. 18 kort), en 7'er 8'er eller 9'er (6 kort). Så altså totalt 24 kort kan hjælpe mig.

Jeg vælger at se bort fra damerne som scarecards. De ville ellers complete en straight, hvis jeg havde TJ. Problemet er bare, at mange af de spillere, der huserer på 100- og 200$ bordene, ikke vil opfange, at jeg har ramt "min" draw. Derfor er det kun de mest åbenlyse kort, jeg tæller med - og dem, der ikke karambolerer med hans mulige holdings.

Men der er alligevel så mange scare-cards i mit eksempel, at jeg også kan vælge at raise ham på turn som et "semi-bluff" bluff... ja, det lyder underligt. Men raiser jeg hans bet, og han sætter mig på et semibluff, vil alle de her kort complete mit "semi-bluff", og jeg kan bluffe på river. Og samtidig er der jo også en god chance for, at han folder til mit re-raise med det samme.

Det er dog sjældent, at jeg roder mig helt ud i de her ekstreme situationer. Det mest typiske er et raise på turn, såfremt der lander et scarecard.

Jeg har ikke mere at tilføje i denne omgang. men har du spørgsmål eller kritik, er du velkommen til at lægge en kommentar, og så vil jeg svare efter bedste evne.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hey Gambler:)

Kanon blog du holder.. Spændende at følge dit spil og udvikling som pokerspiller!! Altid god læsning..
Mvh Krelle

Anonym sagde ...

Hey Rayban

Fint pokerstil du holder dig, det er samme taktik jeg forsøger mig med, men nok på et mere rådt og upolerede måde (red. min vindrate er ikke helt så god, se min blog :-))
Jeg har nogle åbenlyse fejl i minspillestil som gør nas til tiden..

Det er meget interessant at følge dit spil dag for dag.
Og jeg håber at kunne tage lidt ved lære.. nu får vi se.

Du nævner at du vandt en del på den sene session, har du erfaring med at de sene timer og de lyse timer om morgenen er bedst indbringende (pga f loose amerikanere) og DK aftentimer er de sværeste at komme igennem. ?

Mpske det kun er mig der har oplevet dette.

Mvh
Gustaf
gusx42@blogspot.com

Gambler_dk sagde ...

Hej Gus,

Jeg har tilført din pokerblog på min liste over danske bloglinks. Håber det er ok.

Jeg har absolut mere succes om aftenen fra ca. kl 21.00 og frem.

Om eftermiddagen er der mange flere regulars, og især i sng's er det nogle, man ikke gider dele bord med. De sænker ROI'en alt for meget.

Men omkring middagstid kan jeg godt lide at tage et par 18-mands sng's. Det er jeg begyndt på for nyligt, da spillerene er så ringe, at man tror det er løgn.

Der er mange tourney donkeys, der tror, det er en regulær turnering = kæmpe +EV for en god sng grinder.

mvh

Rayban