mandag, maj 07, 2007

Gud er stor - eller historien om et folkedrab på en lille pige

I forgårs døde en 17-årig pige. Hendes krop kunne ikke længere holde smerten ud. Det der var tilbage af den i hvert fald. Den var nemlig blevet ganske deform af at have taget imod hundrevis af sten slynget mod hende af al kraft fra en rasende folkemænde.

Og da hun endelig udåndede, efter at hun hulkende havde bedt om nåde i tredive pinefulde minutter, jublede over hundrede mænd. Deriblandt hendes egen onkel, bror og det lokale politi.

De glædede sig over hendes død, for hun havde gjort noget ganske forfærdeligt. Noget utilgiveligt. Noget hun bestemt fortjente at dø for.

Hun havde forelsket sig i en muslimsk dreng, der ikke delte hendes forældres religion. Og de var løbet væk sammen. De vidste, at deres kærlighed aldrig kunne accepteres i den lille stærkt religiøse landsby, der ligger et sted i det nordlige Irak. Og derfor derfor var de hånd i hånd stukket af i mørkets skjul.

Derfor skulle hun stenes til døde.

Du'a Khalil Aswad, 17 år, i sine sekunders sidste øjeblik

Historien her er selvfølgelig tragisk i sig selv. Den er et kerneeksempel på, hvor langt vi mennesker stadig har tilbage at udvikle os, før vi for alvor kan kalde os selv en højtstående race.

Men der er noget ved hele denne her historie, der er langt værre, end en lille uskyldig piges brutale endeligt.

Nemlig den irakiske regering.

Det er nemlig slet ikke sikkert, at de mange gerningsmænds handlinger får konsekvenser. De begik nemlig æresdrab, og det er ikke nødvendigvis strafbart.

Det samme gør sig gældende i Pakistan, hvor stammehøvdingerne har uindskrænket magt over deres egen landsby. Det samme gør sig gældende i flere afrikanske lande, hvor steninger, hængninger m.m. er straffrit så længe det sker med landsbyens ældres velsignelse.

Og det skal vi sgu gøre noget ved. Og med "vi", mener jeg den civiliserede del af verden.

Det må sgu da være vores pligt at ophøre al internationalt samarbejde, samhandel og økonomisk bistand til lande, der ikke slår hårdt ned på æresdrab. Vi skal sanktionere landene (Pakistan, Afganistan, Uganda m.m.) og derved tvinge dem til at samarbejde om et velfungerende uddannelsesprojekt, sådan at den fattige del af befolkningen lærer at se deres handlinger i et mere civiliseret lys. Men det skal samtidig indskærpes, at æresdrab straffes på lige fod med mord - uden undtagelser. Det er i mine øjne vejen frem.

Hvis et land ikke kan straffe deres egne borgere for de mest modbydelige mord, har de ikke ret til at være en del af vores globale landsby. Så enkelt er det!

Eller så enkelt burde det være. Men det er det selvfølgelig ikke. Vi vil fortsat dyrke samhandel med Irak. Vil vil fortsat købe deres olie, og vi vil stadig invitere dem med til OL og VM i fodbold.

Men så igen. Hvem er vi til at dømme. Der er åbenbart ingen i Irak, der begræder den lille piges bortgang, så hvorfor skulle vi?

Måske fordi vi sammen kan gøre en forskel. Hvis vi altså kunne blive enige

Og hvorfor skulle vi ikke kunne det?

EDIT: Videoen af pigens brutale endeligt kan ses her: Hvorfor?

Jeg har ikke selv set mere end et sekund eller to. Jeg kunne simpelthen ikke få mig til at kigge længere på det. Jeg vil nemlig nødig have, at billederne for evigt fryser sig fast på min indre nethinde og ødelægger mit - trods alt positive - perspektiv på verden omkring mig.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg er enig.
Jeg synes det værste er når man læser om drabet, får man en gevaldig knude i maven og det er klamt og forfærdeligt.
Totalt hjernedød og ingen respekt for menneskeliv...

Gambler_dk sagde ...

Jeg har det på præcis samme måde. En ubehjælpelig følelse af afmagt.

Det minder mig om engang, hvor jeg var nødhjælpsarbejder i Zambia, Afrika.

Her mødte jeg en ældre mand, der boede et stykke uden for en primitiv landsby, der udelukkende bestod af lerhytter som dem man ser i filmene. Han havde ingen familie og så stærkt afkræftet ud. Egnen havde været plaget af en voldsom tørke i flere måneder, og jeg var kommet for at lære landsbyen, hvordan man graver brønde og holder liv i frugttræer.

Den ældre mand mødte jeg først på vej væk fra mit foredrag. Jeg så ham sidde i skyggen af sin hygge og stirre tomt ud på vejen uden at registrere vores tilstedeværelse.

Min oversætter fortalte mig, at ingen i landsbyen havde overskud til at hjælpe ham, og at han ikke havde lang tid tilbage, før tørken slog ham ihjel.

Jeg cyklede derfra uden at gøre noget for at hjælpe manden. Jeg vidste, at der ikke var meget, jeg kunne gøre. Desuden havde jeg travlt med at komme videre til den næste landsby.

Ugen efter fik jeg at vide, at han var død.

Selv om der er gået en del år, har jeg stadig dårlig samvittighed over, at jeg ikke gjorde noget for at hjælpe ham. Jeg havde en walkman han kunne have fået. Jeg havde lidt penge... I dag ved jeg godt, at han var en af rigtig mange stakler, der bukkede under for tørken. Men jeg føler alligevel et personligt ansvar for, at netop ham her ikke klarede den.

Det var de samme følelser, der dukkede op, da jeg så starten af videoen, hvor pigen ligger og hulker på jorden, omgivet af en ubarmhjertig folkemængde. Følelen af afmagt og et stille raseri over ikke at kunne gøre noget for pigen.